Sporplader til gulvvarme - 20mm eller 16mm?

Er der nogen, der kan svare mig på, hvorfor det er umenneskeligt nemt at få fat på sporplader, der passer til 16mm slanger. Men der er nærmest ingen forhandlere af 25mm pladerne til 20mm slanger?

Har lagt gulvvarme i det meste af mit hus. Slangerne her er lagt i forskalling - en løsning jeg gerne vil væk fra, da det var et hyr at få det nogenlunde plant. Ønsker derfor at lægge dem i selvbærende sporplader.

Der er brugt 20mm slanger i resten af huset. Gør det en stor forskel at udlægge 16mm slanger i stedet? Der kommer jo til at være en trykforskel, når det kører på samme pumpe, så tænker ikke, at det er en god løsning?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der bliver blot flyttet mindre varmt vand i 16 mm pexrør. 

Ps. Hvis man googler "sporplader til 20 mm varmerør" popper det da op med masser af forhandler.   

Jeg kan tælle 3 forhandlere af 25mm sporplader, der er selvbærende. Ingen af disse har plader med vendespor.
Jeg kan derimod tage ned i et hvilket som helst byggemarked, Silvan, Bauhaus etc. og hente plader til 16mm rør? Og der er plader med vendespor?

Betyder det virkelig, at fordi jeg skal bruge 20mm rør, så skal jeg også ud og have købt en overfræser inkl. fræsejern, så min gulvvarme kan blive fædig?

Den del du mangler gulvvarme i, er det værelser o.lign. mindre rum ? ? så kan du godt suplere med 16 mm slanger. Der bliver blot lidt indregulerings opgave. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, det er i et værelse på 10kvm og i et andet på knap 12kvm. Men vil det bedste være at fortsætte med 20mm? For så må jeg gøre det og købe en overfræser til at lave runding i pladerne.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis