Fjernvarmetryk 6/ 10 bar

Opdager til min store frygt at de gulvvarmeslanger vi har i gulvet kun er 75 grader/ 6 bar. Kontaktede så fjernvarmeforsyningen for at høre ad om trykket på fjernvarme i Aalborg og hvad jeg kunne gøre. Desværre var han ikke i stand til at give mig en klar melding om trykket, hvilket overrasker mig noget. Men for at være på den sikre side så bruger man 10 bars slange, men han havde hørt at flere brugte 6 bar slanger som jeg har i gulvet.

Gulvvarmen har kørt i et år og der har ikke været nogen problemer, men et prøvetryk skulle efter sigende være på ca. 10 bar. Så er det bare på lånt tid jeg kører?

Er det forfra med at bryde gulvet op og få lagt nye slanger eller er der noget andet der kan gøres?

Opdager til min store frygt at de gulvvarmeslanger... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det kunne være en af disse vekslere, men der skal beregnes på isolering og husstørrelse m.m. inden du træffer noget valg. Desuden skal teknikken laves en del om. Du får jo et meget mindre tryk, men du skal selv have ekspansion og pumpe for at føre vandet rundt. 

Men til gengæld har du kun måske 30 liter vand ved en lækage hvorimod du nemt kan få 30.000 liter. fra Ålborg fjernvarme hvis det sker medens du er bortrejst 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg kunne ikke drømme om at lave et anlæg uden varmeveksler (jeg bor også et sted ,hvor trykket kan være over 10 Bar). Hvis der sprænger et rør, giver det (rigtig meget) varmt vand i hele huset. Kan det virkelig passe, at der afregnes efter forbrugte m3  og  ikke forbrugt energi som f.eks. MWh ?


fase
ev elmand skrev den 03-08-2017 14:19:54

Det kunne være en af disse vekslere, men der skal beregnes på isolering og husstørrelse m.m. inden du træffer noget valg. Desuden skal teknikken laves en del om. Du får jo et meget mindre tryk, men du skal selv have ekspansion og pumpe for at føre vandet rundt. 

Men til gengæld har du kun måske 30 liter vand ved en lækage hvorimod du nemt kan få 30.000 liter. fra Ålborg fjernvarme hvis det sker medens du er bortrejst 

 Takker Elmand, den fylder jo ikke alverden, så det kunne godt blive en løsning. Nævner det lige for den nye VVS'er jeg får fat på i forbindelse med nedtagning af vores varmtvandsbeholder m.m.

>> S.Fabrin - Ja vi betaler så vidt jeg husker pr. m3.

Ved at bruge varmeveksler vil du miste lidt afkøling på fjernvarmevandet. Det betyder at hvis i kun afregner efter m3, får du en lidt højere varmeregning. Hvad det bliver til i penge ved jeg ikke, men sørg for at få en "overdimensioneret" veksler hvis det bliver løsningen.


Søren O

Ved at bruge en varmeveksler til at forsyne både radiatorer og gulvvarme er det muligt at hive mere varme ud af fjernvarmesiden og kan dermed styre afkølingen. At afregningsformen er en mærkelig form for afregning, er så en anden sag. Det svarer til at afregne i amperetimer, som man gjorde for næsten hundrede år siden. Det betyder så, at den der bor længst væk er nødt til at lade flere mløbe igennem anlægget for at få den samme varme.


fase
Annonce

Det er helt klart mest fordelagtigt at undlade varmeveksleren. Den forringer afkølingen på fjernvarmevandet. Fjernvarmevand er behandlet så der nærmest ikke er nogen tæring i anlægget, så hvis ikke det er et gammelt centralvarmeanlæg der bliver ombygget til fjernvarme, er der ingen grund til varmeveksler.


Søren O
Søren O skrev den 03-08-2017 20:53:34

Det er helt klart mest fordelagtigt at undlade varmeveksleren. Den forringer afkølingen på fjernvarmevandet. Fjernvarmevand er behandlet så der nærmest ikke er nogen tæring i anlægget, så hvis ikke det er et gammelt centralvarmeanlæg der bliver ombygget til fjernvarme, er der ingen grund til varmeveksler.

 

Det er ikke noget centralvarmeanlæg, det skyldes at jeg har 6 bar gulvvarmeslanger bag mit Danfoss Living Connect gulvarmeanlæg og prøvtryk i kommunen kræver 10 bar. Så jeg er ved at se på løsningsmuligheder for ikke at skulle brække gulvet op.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis