Fjernvarmetryk 6/ 10 bar

Opdager til min store frygt at de gulvvarmeslanger vi har i gulvet kun er 75 grader/ 6 bar. Kontaktede så fjernvarmeforsyningen for at høre ad om trykket på fjernvarme i Aalborg og hvad jeg kunne gøre. Desværre var han ikke i stand til at give mig en klar melding om trykket, hvilket overrasker mig noget. Men for at være på den sikre side så bruger man 10 bars slange, men han havde hørt at flere brugte 6 bar slanger som jeg har i gulvet.

Gulvvarmen har kørt i et år og der har ikke været nogen problemer, men et prøvetryk skulle efter sigende være på ca. 10 bar. Så er det bare på lånt tid jeg kører?

Er det forfra med at bryde gulvet op og få lagt nye slanger eller er der noget andet der kan gøres?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan jo løses med en veksler, og så et lukket system til din gulvvarme..

Har du også 6/10 bar på dit centralvarmeanlæg, eller har du en varmeveksler. Det lyder som et voldsomt tryk på et centralvarmeanlæg, uden at der er specielle radiatorer. Så inden du bryder gulvet op, skal du lige tage et billede af dit anlæg, eller beskrive om du har en varmeveksler eller ej.


fase

Det er direkte fjernvarme og jeg forstår sgu ikke hvorfor jeg kun har fået 6 bar slanger i gulvet.

Ved godt det rigtige er at få dem skiftet, men hvis der nu fandtes en løsning....

Du har nok max 6 bar. Har vi i Odense, hvor vi skal trykprøve med 1,5 gange max tryk = 9 bar. Så du skal nok ikke bekymret dig.

Fandt dette på deres webside

Anden spalte ca. Midt for

Trykket i ledningsnettet varierer og kan enkelte steder nå op på 6,5 bar. Tilslutning af interne anlæg kan ske enten direkte eller over en varmeveksler. Kunder, der ikke har installeret varmeveksler, vil have samme tryk på husets anlæg, som der er i ledningsnettet. Derfor skal det interne anlæg være trykprøvet til 10 bar.

Kan nogen linke mig til sådan en varmeveksler der nævnes på websider og de to indslag her har foreslået. syntes kun jeg får dem vist, der anvendes til brugsvand?

Annonce

Du kunne jo starte med at montere et manometer på en aftapningshane og se hvordan trykket er hos dig. 

Hvordan kører dit gulvvarme - er det lavet med blandekreds og cirkulationspumpe?


Søren O

Danfoss Living connect, med direkte fremløb fra fjernvarmen, på retur er der en diff. Tryk regulator


Fin blandekreds du har.

Det er ved 75o dine slanger er godkendt til 6 bar. Ved lavere temperatur kan de holde til mere, og din gulvvarme kører vel ikke med mere end max. 40o

Det kunne være rart at vide hvad trykket er i dit anlæg, men jeg tror ikke at du behøver at bekymre dig. 



Søren O

ok, det lyder meget bedre end at skulle banke 80 m2 gulv op igen. Så længe slangerne frem til mit anlæg er 95 grader/ 10 bar, så håber jeg at gulvet er reddet. I de øvrige rum der er under etablering vælger jeg og sikrer mig der står 10 bar på. Har simpelthen overset dette, da jeg bad om gulvvarmeslanger og vvs-eksperten.

Vi har træ/ flisegulv i de to rum og temp. er max. 27 grader, så jeg satser på at den lave temp. gør at slangerne kan holde til de prøvetryk fjernvarmeanlægget laver i ny og næ.

Ja, det kunne være interessant at kende trykket. Måske jeg skulle få sat en måler ind ved fremløb, så jeg engang i mellem kan se hvad det er. Men umiddelbart ligger jeg under 6 i forhold til hvad jeg hører fra andre i nærområdet og som der står på deres webside, så er der op til 6.5 i nogle områder.

Hvad var det for en varmeveklser man kunne sætte ind foran gulvvarme-anlægget?

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis