Etablering af badeværelse i kælder - delt arbejde mellem proff'er og mig selv

Hej LDS'ere

Vi skal igang med at etablere bad i kælder i rækkehus. Pt. er der vand og varmesystem, et enkelt afløb, brusekabine og vaskemaskine. Drømmen er væghængt toilet, opmuret brusekabine, håndvask samt gulvvarme. Rummet er ca. 8,5 kvm, og der er god rumhøjde samt plads til at grave ned for min. 360 mm isolering. Vi har fået tilbud på totalentreprise på godt 220.000 kr. Entreprenøren var saglig og prisen er vel ganske fair, men alligevel lidt i overkanten synes vi. 

Min ide til alternativ var, at indgå individuelle aftaler med VVS'er, murer og trikker, og således selv stå for det grove arbejde med ophugning af eksisterende gulv, udgravning af underliggende jord samt bortskaffelse af affald. Herunder gerne fræseforarbejde til elkabler og vandrør samt opmuring af brusekabine i h+h multiplader. Jeg har god erfaring med med de fleste opgaver, men er i tvivl om, hvorvidt de forskellige håndværkere vil være interesserede i denne form for arbejdsdeling, eller om de kun vil byde ind på opgaven, hvis de kan tage den fulde entreprise. Har I nogle gode erfaringer med dette? Det skal siges, at vi allerede kender et par fagfolk, VVS og elektriker, som måske vil anbefale en murer. Egen erfaring siger mig. at det ofte er billigere på egen hånd at finde fagfolk frem for totalløsning, og desuden selv stå for koordinering af arbejde og aftaler med håndværkere. Vi har ikke travlt med at blive færdige og kan nok tåle at vente nogle uger imellem opgaverne, hvis materialet kan tåle venten.  


Håber på nogle gode ideer eller erfaringer. 



Prøv med mørtel, hvis det ikke virker, prøv med gipspuds.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I sådan en opgave er der naturligvis en meget stor part der er arbejdsløn. Derfor er det da naturligt at lave det grove selv. Men du skal ikke få håndværkere til at give tilbud så. De bliver naturligvis nødt til at dække sig ind, da de ikke ved "hvor flittig du ér "  Hvis en håndværker f.eks. beregner 500,00 kr i timen (løn + bil + værktøj og moms ) så skal du jo i realiteten tjene 8-900 kr før skat for at betale 1 time. Det er så stort set det du kan spare (eller det halve hvis du er knap så effektiv) Men det er da alligevel penge der batter noget. Vi er jo nogle der er overfølsomme over for håndværker regninger.    

Så det skal være på timeløn, og du bør hyre dem du kender og har tillid til. Men om det kan betale sig at fræse ind ? ? det skal jo være efter deres planlægning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis