Hvordan laves runde hjørner med mørtel/puds

Min kælder er flere steder modaniseret og ganske pæn.

Resten vil jeg gerne have sat i stand.

Omkring dørkarme, er der lavet en pæn runding ind mod træet. Hvordan er det lavet?

Det er pænt og ensartet hele vejen rundt.


(Beklager at billede er lagt ned).





2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ligner ikke en runding, men der i mod skrå kant. Ok der er en lille runding på selve hjørnet. Normalt når man pudser f.eks. vindues lysninger monterer man et bræt i vinduesåbningen som "leder" ( lod og rette dybde). Man pudser så væggen præcis ind til den, og får på den måde en lige ret skarp kant. Dagen efter kan man så pudse selve vindues lysningen op imod denne kant. Hvis man trækker et filsebræt ( pudse bræt med skumgummi ) forsigtig på hjørnet, kan man afrunde denne. 

Hvis jeg har ret i at det er pudset skråt imod dørkarmen, ville jeg nok pudse væggen først uden at tænke på lysningen. Så bliver kanten ud imod tilpas ujævn og ru til at det kan hænge ved næste dag. 

Der kan du så sømme / skrue et bræt på væggen, hvor den ene kant er savet i rette smig. Den skal naturligvis være lodret. Det skal så styre pudsebræt ind imod dørkarm, så vil jeg mene at det kan laves meget pænt. Og igen når det er næsten størknet tages bræt væk og der afrundes med våd filsebræt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for svar.

Det giver mig en bedre forståelse. :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis