Fjerne tjære/asfalt

Hejsa


Jeg er igang med en kælderrenovering, men står med et "afrensningsproblem". 

I nogle af rummene er der anvendt noget tykt og meget stærkt sort stads i overgangen mellem gulv og væg (både ved yder og indervægge). Jeg vil gå ud fra at der er tale om fugtisolering med noget asfalt.


Uanset hvad så går en del af renoveringen ud på at putte lidt gulvspartel på for at fjerne en masse små ujævnheder i gulvet og der tvivler jeg på at det vil binde særligt godt på det sorte stads - jeg vil derfor gerne fjerne den del af det som sidder på gulvet (så kan man altid give en ny behandling til sidst eller pudse op med noget vandtæt mørtel der eller lignende).


Men hvordan fanden gør jeg det. Jeg har prøvet at slibe på det med sten/beton papir samt med en stålbørste påmonteret på min vinkelsliber, men ingen af delene lader til at have nogen effekt. Nogen der har ideer?


Ask
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du bliver nok nødt til at bruge et opløsningsmiddel som f.eks. lampeolie eller terpentin. Tjære kan være svært at fjerne helt, fordi det formentlig er trængt lidt ned i overfladen.


fase

Hvis du varmer det eller opløser det kemisk løber det alle vegne. Har du prøvet at fryse det? Bitumen bliver glashårdt og skrøpeligt ved frost.  



Mjølner skrev den 31-07-2017 15:10:52

Hvis du varmer det eller opløser det kemisk løber det alle vegne. Har du prøvet at fryse det? Bitumen bliver glashårdt og skrøpeligt ved frost.  



 Det lyder interessant - men må indrømme at jeg er lidt usikker på det praktiske. Ville du simpelthen lægge en pose isterninger ovenpå eller hvordan?  


Ask
je_ns skrev den 31-07-2017 08:57:26

Hvis det er et tykt lag ville jeg fjerne så meget som muligt, evt med en spartel og varmeblæser.

En borehammer med en skarp mejsel kunne måske også være en mulighed.

 Umiddelbart er det stenhårdt og reagerer ikke på en spartel, men kan prøve med varmepistolen om den kan få det forbedret. Jeg har overvejet borehammeren, men den model giver bare en fandens masse ekstraarbejde fordi jeg så skal retablerer overgangen med puds bagefter. 

Men det kan da godt være der den ender


Ask
Annonce

Varm det op med en blæselampe eller en varmepistol og fjern det med en spartel, når det er blevet blødt. 

Undgå for hård varme, så det bryder i brand.

 

af hensyn til folk der evt. finder denne tråd kan jeg oplyse at min løsning blev en anden. Varmepistolen hjalp ikke rigtig på det - Terpentin hjalp men lagene var ganske tykke, så det var blev en stor omgang.


Istedet puttede jeg et godt lag LIP supergrund oven på - det er noget lyserødt stads der hæfter på stortset alting og samtidig indeholder sand, så man får en ru overflade hvor gulvspartel mv. så kan hæfte. En umiddelbart noget nemmere løsning end at få de genstridige lag af 


Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også