Kan/Må man montere et tilbageløbstop i kloakbrønd ?

Hej,

Jeg har badeværelse i kælder hvor der er et unidrain og et toilet, da vi lavede det overvejdede jeg et højvandslukke men jeg synes det var ufatteligt dyrt og komplekst at montere og vedligeholde og samt var det ikke kønt. Jeg fortryder det måske lidt idag da jeg fik lidt tilbage i mit unidrain, nok til konen gik helt banans vi ikke fik lavet det. Nå men sådan er det. Da jeg lavede badeværelses tænkte jeg at hvis det blev et problem så ville der formentligt findes en løsning for problemet installeret i kloakbrønden så her kommer mit spørgsmål. Må/kan jeg installere et tilbagestop på kloakbrønden selvom alle toiletterne (også den på stueplan) er koblet op så samme tilgang ? Hvis ja kan i måske pege på en løsning ? Jeg er bare ud efter om det rent faktisk KAN lade sig gøre og hvad det formentligt vil koste (ja jeg ved godt jeg skal snakke med en kloakmester men nu er jeg nyssgerig).

Brønden er 68-70cm stor vil tror det er helt almindeligt størrelse.

/donnib


 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det du søger hedder jo som du selv er inde på, en højvandslukke, kan også monteres ude "på røret" med adgang fra en brønd.

Den ultimative metode er er lave sin egen pumpebrønd, men det er jo også dyrt, og kan give driftsproblemer. 


Vi prøver igen, i morgen --

Ja præcis sådan noget jeg tænkte på. Hvad har du hørt omkring driftproblemer ? Jeg tænker det må da være billigt at få sat i. Man kan jo gøre det selv enddag, jeg læser det skal limes med silicone eller vandafvisende lim så det er ikke så kompleks. Du tænker mere på de de der højvandslukere man kan styre eller som kører på EL ?


 

Der kunne jo eks sætte sig papir eller lignende, så klappen ikke lukker.

Men den skal jo også have brønden fyldt et stykke op før den åbner, med svømmeren, så du vil jo få en ophobning og en højere vandstand, indtil den åbner.

Og står vandet højere ude i hovedkloakken vil det jo nemt kunne rende ind til dig ved at presse spjældet tilbage, eller når du har en vis vandstand åbner den, og vandet fra hovedkloaken har frit adgang til din kælder.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Jeg er ikke helt, med :

1. jeg er med på klappen måske ikke lukker tæt hvis der sidder noget fast så det kræver jeg inspicerer den engang imellem.

2. Jeg er lidt forvirret hvad du mener med åben og lukket så det skal jeg lige have på plads. Hvis brønden er tom så står den lukket ? Jeg mente det var omvendt og at den lukker når vandet stiger ?

je_ns skrev den 30-07-2017 21:41:35

Og står vandet højere ude i hovedkloakken vil det jo nemt kunne rende ind til dig ved at presse spjældet tilbage, eller når du har en vis vandstand åbner den, og vandet fra hovedkloaken har frit adgang til din kælder.

 Jeg forstår ikke her ? Er der en anden måde du kan forklare mig ? 


 

Jeg ser det som anordningen, skal monteres på udløbet fra brønden.

Når så vandet i brønden altså vandet inde fra dig, stiger op løfter det svømmeren og vandet løber ud i hovedkloakken.

Jeg ser den mere som en man bruger for at lukke af for rotter og evt. lugt.

Hvis den var effektiv som højtvandslukker, var der nok ikke et marked for de mere avancerede og dyre højvandslukkere ?

Men jeg er på ingen måde ekspert, så måske andre brugere ved mere..


Vi prøver igen, i morgen --

Ahh jeg forstår, jeg tænkte på den omvendt at man monterede den på det der kom fra huset ind til brønden så den stod åben indtil vandstanden i brønden blev for stor fra hovedkloakken så det ikke kom ind mod mig. Lad os se om andre har andre gode ideer.


 

Tjek lige linket igen, som jeg læser det ER det et højtvandslukke. Der står at når svømmeren løftes lukkes spjældet........

mvh

BS


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Ja ved du nu hvad, det har du da ret i ...  


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis