Reparation af store huller i parketgulv

Hej med jer


Jeg har forgæves søgt efter en løsning på mit problem, uden at finde andet end tricks til at reparere små runde huller i gulvet. 

Vi har et parcelhus fra slut 60'erne der har haft er kapillaranlæg der blæste varmen ud gennem kanaler støbt i fundamentet og ind i de forskellige rum. Systemet var stoppet til og dyrt i drift og vi har fået installeret radiatorer i stedet. 

Det efterlader os med nogle ret store huller i gulvene hvor ristene er/har været (se billede). 

De tidligere here har efterladt os ekstra gulv af samme type, men jeg er i tvivl om hvordan jeg nemmest får fyldt hullerne, så ikke stykkerne glider op eller ned under gulvet. 

Håber nogen kan hjælpe! På forhånd tak :) 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

Velkommen til.
Den er ikke så nem.
Som udgangspunkt kræver det at du kan få et par "pinde" på tværs ind under det omkringliggende gulv, så hvis kanalen stadig sidder under gulvet, bliver det rigtigt svært.
Hvis du kan få pinde ind under gulvet, kan du med et propbor bore nogle propper ud i dit overskydende træ, så du kan bore for i gulvet og skrue pinden fast, for derefter at banke propper i hullerne.
Så skal du have skåret en lus, der passer i hullet, og her skal du igen så forbore, skrue og proppe skruehullet til.
Husk at vende proppen så åretegningen bliver samme retning som gulvets årer.
Det næste problem er at gulvets farve sikkert i matcher propperne og lusen, sååå deeeet  
Jeg har prøvet at lave en hurtig tegning hvad jeg mener.
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tusind tak for dit meget udførlige svar - og tegningen! 

Kan godt se, at det ikke er helt så ligetil som jeg kunne ønske mig, men forestiller mig faktisk at resultatet nok skal blive ret flot. Jeg får nok at øve mig på. Der er 7 riste i alt

Kan "Henriks pind " komme under gulvet så var det måske en ide at lime den fast, så undgår du huller for skruer. 

Hvis du har overfræser, var det en mulighed at fræse 1/2 ned 5 - 8 mm fra kanten. Du kan lave en skabelon til overfræser så alle huller bliver præcis  ens. Så skal der limes stykker ned som også skal være ens men med det nederste 1/2 fræset væk måske 10 mm fra kanten 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ethvert forsøg på at "reparere" parketgulvet vil se ud ad H til. Der er ikke noget at gøre.

Efter min mening er det bedre at gøre en dyd af nødvendighed.

Få fræset en pæn, skarp afsats omkring hullerne og læg f.eks. en rustfri stålplade i. Gør det til en "feature" i dit gulv. Overvej hvilken form pladerne skal have, måske bliver det til et kunstværk?

Her en oval, derefter en trapez, så et parallelogram, en nyre, en firkant...


Annonce

Tusind tak for jeres svar, sådan lige på bagkant. 

Ideen med stålplader er faktisk ikke helt dum! Jeg har plantet et frø hos min bedre halvdel og så må vi lige se, om ikke det vokser. 


Har ikke noget imod en lapning af gulvet med de andre brædder og ville faktisk synes det var fedt hvis det ikke var helt usynligt at der havde været et hul. Det er vist nok min trang til husets historie der lige sætter lidt ind  


Hej, Det er et long shot det her, da jeg kan se det er mange år gammelt. Men jeg har et lignende problem og er meget nysgerrig på hvad du endte med at gøre og hvordan det ser ud? 
NZJ skrev den 12-09-2023 11:21:56

Hej, Det er et long shot det her, da jeg kan se det er mange år gammelt. Men jeg har et lignende problem og er meget nysgerrig på hvad du endte med at gøre og hvordan det ser ud? 

 Hey! 

Vi endte med at hive hele møget af, da vi fandt problemer med hvordan gulvet var understøttet plus en lille vandskade i hjørnet også.

Så som sådan fik jeg ikke brugt nogle af løsningerne 
Har repareret en del parketgulve i sportshaller o.lign. Det blev gjort med rundsav, overfræser og lim. Der skal laves et par skabeloner, men de skal kun laves en gang.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Regmos skrev den 12-09-2023 12:12:27

Har repareret en del parketgulve i sportshaller o.lign. Det blev gjort med rundsav, overfræser og lim. Der skal laves et par skabeloner, men de skal kun laves en gang.

 Sidder med en revne i mit parketgulv fra en væg som jeg allerhelst vil fylde ud med samme parket (har en rigeligt i skuret) - kan jeg benytte dit trick og fræse ud stav for stav? 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis