Fuger i nylagte fliser står langt tilbage

Hej!


Jeg har lige lagt fliser i min entre. Efter jeg har fuget gulvet, synes jeg at fugen står langt tilbage. Kan jeg fuge ovenpå?


/Carsten

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved ikke  om det kan holde direkte oven på. 

Det man skal undgå når man fuger fliser er for meget vand i rense processen, samt sørge for at fugen ikke er blød, inden afvaskning

Når man har fået fugen strøget godt ud over det hele, drysser man et let lag med tørt fuge cement direkte på alle fuger. Når det har stået lidt og sat sig køres rundt i store cirkler med "vaskebræt" pudsebræt med svamp på som er opvredet godt. Så tjekkes om der er huller, og de efterfyldes. Efter endnu en tørretid tager man den opskyllede " vaskesvamp" og kører en tur diagonal hen over fliser. Der køres 1 (skriver EN ) gang før brættet igen skylles og "vrides" over rullerne i vandspanden. Sådan fortsættes med kun 1 gang før opvridning. For hver ca. 4-5 m skiftes til nyt rent vand i spanden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det kommer lidt an hvor dybe de er. Du kan altid fuge oven på, men det er ikke sikkert det er langtids holdbart. Du kan godt opleve at det du fuger ovenpå ikke binder nok til kanterne (fugerne ikke dybe nok) og så  skaller af. 

 Det kræver en del tålmodighed at få en høj fuge i nutidens hårdt brændte klinker.  Ardex har 2 typer. GK som er hurtigtørrende og lidt grovkornet men den er let og fuge med og bliver stående helt i top. De har også en mere finkornet som skal stå  mellem 0.5 - 1 time før den vaskes over. Fugerne skal efterfyldes en enkelt gang når de har stået lidt og er sunket men INDEN de vaskes.  Hvis overfladen på fliserne virker for tør efter feks 1/2 time,  kan man med fordel bruge en vandforstøver og give hele fuge overfladen og lige lade det stå et par minutter. Så er fugen på flisen "aktiv" igen og samtidig er  selve fugen  stiv nok til at blive stående uden at den bliver for lav. Hvis man undlader forstøver, risikerer man at vaske for hårdt på flisen så fugen alligevel bliver vasket lav.

Men ja, det er en helt videnskab.........




km

Tak for svaret. Fugerne var endnu ikke tørre, så jeg fugede efter... det lader til at have virket. 

Jeg har fuget en del gulve efterhånden, men aldrig stået med dette før... Vi ser om det ikke holder

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis