Nye tagrender på gammelt hus - hvordan filen gør jeg??

Igen igen et indlæg angående tagrender... Jeg har søgt i forum og der er 520 indlæg, så mit problem har helt sikkert være behandlet før, men.... jeg aner ikke de tekniske termer og hvordan jeg kort skal søge for at finde andre indlæg, der matcher mine udfordringer   

Jeg har hus fra 1927 med original understrøget tegltag. Rendejernene er så at sige "støbt ind i understrygningen" (kan måske ses på foto). Der er ikke spær-ender, sternbrædder eller noget andet, der minder om træ. Alt er sten og beton. Selve rendejernene er ganske rustne, men når jeg slår på dem, virker det som om, der stadig er nok metal til at holde en tagrende. De tynde metalstykker, der klikker fast om tagrende foran og bagtil er derimod stort set helt rustede væk. Det ser ud til, at de er nittet på rendejernene og det hele er rustet godt og grundigt sammen. Jeg kan ihvertfald ikke se, hvordan jeg skal kunne pille metalstykkerne af rendejernene   

Jeg har haft håndværkere forbi og de siger samstemmende, at de to nederste rækker tagsten skal af, de gamle rendejern skal væk og nye rendejern skal sættes op. Taget er som nævnt understrøget, men det kan det af gode grunde ikke blive igen, når de kun lægger nyt tegl på de to nederste rækker. Der er ikke adgang til skunk indefra. Der er ca. fem meter fra grund til tagrende, så der skal stillads på (siger de). Huset er 10 meter langt, og prisen for zink-render incl. to gange fem meter nedløb begynder på de forkerte side af kr 10.000.... 

Så jeg leder selvsagt efter en løsning, hvor jeg selv kan bruge de eksisterende rendejern, men udskifte "de der metalstykker" der klikker i renderne samt smide plastrenderne ud og erstatte med zink. Nogle "kloge venner"   har foreslået at sætte en vinkelsliber på og skære rendejernene af og så svejse nye rendejern-ender på "stumperne" - det kan være, at det er eneste mulighed (hvis jeg vil undgå at skulle tage tagsten af), men jeg kan ikke selv svejse - og jeg tænker også, at det må være noget bøvlet at skulle stå på en stige og svejse i fem meters højde...

Jeg håber, at der findes - prisbillig - løsning på mit problem. På forhånd tak for alle inputs

Mvh

Jan



11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg genbrugte også de gamle rendejern, da jeg skiftede tagrender på vores hus.
Nu brugte jeg plastrender, men der findes andre udgaver også.
klik her


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis forfjedderen er væk, laver L.indab nogle, hvor den forreste kant på det gamle rendejern skal skæres væk. LINK

Men er de gamle rendejern meget rustne, vil en gang rustbeskyttelse være en god ting, har en bekendt der har hvide plastrender med tilhørende tagrendejerns skjulere, her trækker rusten ud og misfarver.


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Og i den højde SKAL du bruge stillads. Det letter arbejdet rigtig meget. Det er næsten umuligt at håndtere lange render fra en stige, og så måske et stykke ude fra muren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg sværger også til de gode gamle zinktagrender. Det er dog et noget større arbejde. Jeg valgte et bukkestillads, for det med stiger er alt for besværligt. Jeg skar rendejernene over under mine understrøgne tagsten, og svejste nye ender på. Et temmeligt omfattende arbejde, men helt anderledes realistisk end at afmontere de nedderste 2 rækker tagsten.

Hvis du kun skal have nye tagrender op, vil jeg foreslå en løsning fra Plastmo eller Lindab - det ser meget lettere ud. Du skal dog nok gøre noget med rustbehandling på de gamle rendejern for at rusten ikke sksl komme frem på de nye kapslinger på rendejerne. Mon ikke afslibning + stålbørste på boremaskine kan gøre rent. Så noget zinkmaling på og derefter noget undervognsbehandling.



Søren O

Væk med de gamle rustne tagrendejern og så montér nye konsoljern.

Ps. Der skal muligvis lidt tilpasning til.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tak indtil videre til alle for svar

@je_ns: forfjeder er væk, men så vidt jeg kan se er der heller ikke noget tilbage, der holder renderne bagpå - på flere foto og videoer (f.eks. fra Lindab og Plastmo) er der sådan en krog bagtil, hvor renden skubbes op i - sådan én er der ikke på mine rendejern. På mine rendejern er der pånittet en gribe-dims både bagpå og fortil - og det er stort alle dem, der er rustet væk nu... Så jeg kan ikke se, hvordan jeg klikke nye render fast i eksisterende rendejern??

@ev elmand: stillads, hmmm - lyder som noget udover mit "gør-det-selv" niveau, da der er tale om 10 meter i fem meters højde - så skal jeg have stilladsfirma til at sætte det op og det har jeg fået pris på før (kr 20.000 for opsætning/nedtagning + 200 pr dag - og det er "orange"   )

@Søren O: tak for dit forslag - jeg har tjekket plastmo og lindab, men står stadig med det problem, som jeg har beskrevet for je_ns, nemlig at jeg ikke har noget bagtil på rendejern, der kan holde renden fast i rendejernet

@Frank Chr.: jeg har set på konsoljern - en mulighed, måske? Kan konsoljern skrues direkte fast i betonen under tagstenene? Jeg går ud fra, at jeg i så fald skal skære alle eksisterende rendejern af med vinkelsliber helt inde ved muren. Hvilken slags tilpasning tænker du på der skal til?

Mvh Jan


Med hensyn til stillads, så vil jeg mene at det er praktisk umuligt at klare fra en stige.

Jeg købte et lille rullestillads da jeg skulle lave render. Jeg har høj kælder så der er vel 5-6 meter op til renden. Og selv på et rulle stillads er det bøvlet at bakse renderne på plads, fordi den aldrig vil ned under teglstenene i den modsatte ende af hvor du står(eller begge ender)   
Men hvis man er 2 mand om det bliver det selvfølgelig nemmere...
Jeg har sidenhen været rigtig glad for stilladset, når der skal renses tagrender, males udhæng, lægges tag på garage, male udestue osv.

MHT fastholdelse af renden, så er det ikke et problem med maglende "bagfjeder", for kapslen sørrer for at renden bliver holdt på plads i fronten og trykket ned mod rendejernet, så når først det hele er samlet kan det ikke glide nogen steder.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Konsol rendejern findes i en juster bar udgave, men det er jo et spørgsmål om gesimsen kan holde til man bore  og skruer i den, og om den kan bære en tagrende..



Vi prøver igen, i morgen --

@PinkHenrik: Tak - både for svar mht rullestillads og fastholdelse uden "bagfjeder"    Jeg ser på det

@je_ns: Jeg har også min tvivl om konsoljern kan fastgøres tilstrækkeligt nøjagtigt og sikkert - tak for at sætte ord på "gesimsen"   

Hvis jeg bruger "rende-beregner" hos Lindab får jeg en pris på kr 8.500 excl moms for zinkrender (to gange 10 meter + to nedløb à 5 meter). Plastmos rende-beregner giver mig "bare" en stykliste men ingen priser. Hvor vil I anbefale at købe zink-render?

Mvh Jan

Jeg ser flere muligheder. 1. fastgør konsoljern med et ekstra underbeslag. 2. øget antal konsoljern (vægten fordeles). 3. bevarer lidt af rendejern som tilpasses, bukkes og bores huller i, som et suplement hvor konsoljern også kan fastgøres med fx. skrue/møtrik. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også