3 Kw motor / 380 volt kører ikke.

Jeg har en ældre, men ganske effektiv, brændekløver. Hjemmebygget.

Drivenheden er en gammel hydraulikstation, med en 3 Kw / 4 hk motor, der hidtil har kørt perfekt.

I dag skulle jeg justerer en returfjeder på kløveren, og starter motoren for at køre stemplet lidt ud, slukker motoren, og justerer fjederen. Men da jeg vil starte motoren igen, står den bare og brummer! har forsøgt nogle gange, og det samme sker. 

Hvis jeg tager en skruetrækker, og skubber til køle-vingerne, samtidig med at tænder for strømmen, kan motoren køre rundt, men kun langsomt. Og det kan lige så godt være den ene vej, som den anden.

Det er ingen kondensator på motoren, og intet motorværn. Og mærkaten er som vedlagte billede.

Nogle ideer / forslag??


Inkarneret GDS'er gennem mange år. For mange projekter og for lidt tid ......
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det tyder på at der mangler en fase. Lad være med at starte motoren før du har fundet fejlen. Det tager ikke lang tid før motoren ellers "står af", og så skal du have fat i en anden. Det er en af grundene til at have monteret et motorværn.


Søren O

Som Søren O. manglende fase. Det er tydeligvis en 380 v motor så den skal have 3 faser ellers opfører den sig som du beskriver. 

Sprunget sikring ? 

skift alle 3 sikringer hvis du ikke lige kan se at en af dem er sprunget. Så kan du bagefter teste dem. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er, som Søren O skriver, et typisk tegn på en manglende fase. se i din gruppetavle om der er gået en sikring.


fase

Ja helt sikkert en manglende fase, er det ikke en sikring der er sprungen, må du ud og fejlsøge for løse/manglende forbindelser.



Vi prøver igen, i morgen --

Hej igen og tak til 3 hurtige!! :-)

Det var dog ikke sikring, hvilket jeg godt var klar over, da den kører via automatsikringer, og de var tjekket. MEN, at fasen manglede, dén var god nok! Det var fasen i det ene stik, der var defekt, altså en fejl i selve  stikket. Så nu kører maskinen perfekt igen.

Endnu engang tak for input.


Inkarneret GDS'er gennem mange år. For mange projekter og for lidt tid ......
Annonce

Godt du fik gang i den. Motoren sidder jo ude i enden af ledningen, og den kan naturligvis ikke mærke hvor fasen er forsvundet. Det var bare det lette bud. Når du ikke har motorværn skal du kun køre med den når du har den under opsyn. Den kan jo komme på 2 faser igen medens du drikker kaffe og den eventuelt kører. Så står motoren af. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan tro at den kun kører, når den er under opsyn! Derfor er jeg også så glad for at den er med el-motor, både fordi den larmer mindre, og fordi den er så meget nemmere både at starte og stoppe :-)


Inkarneret GDS'er gennem mange år. For mange projekter og for lidt tid ......
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis