Søjleboremaskine - hvad skal jeg vælge?

Hej,

Jeg er på udkig efter min første søjleboremaskine men har virkelig brug for gode råd. Hvad skal jeg vælge i prislejet 2.000-2.600 kr.? Jeg skal primært bruge den til at bore i egetræ og krydsfiner - til egne møbler.

Jeg tænker selv det er vigtigt at kigge efter: 

  • Solid konstruktion
  • Dybdejustering
  • Forskellige hastigheder
  • Ingen slinger
  • Præcis boring
  • Selvspændende borepatron (gerne 16 mm)


Jeg har fundet 4 søjleboremaskiner men har ingen erfaring med dem så hvad tænker I er et godt køb? Eller er der andre gode søjleboremaskiner på markedet som jeg har overset i dette prisleje? Min absolut max pris er kr. 2.600 incl. moms

Güde søjleboremaskine

http://www.primusdanmark.dk/s%C3%B8...-2764.html

Woodstar TB16 S (Ingen billede)

https://www.dorchdanola.dk/produkte...skine.html

Einhell BT-BD 801 E

http://products.einhell.com/com_en/...801-e.html

Bosch PBD 40

https://www.frishop.dk/pi/Bosch-s%C...gLXx_D_BwE

Vh. Henning

Hej, Jeg er på udkig efter min første... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har 2 proff. søjleboremaskiner til at stå - begge med MK konus.
Har selvfølgelig prøvet at hugge i med et bor.. men aldrig med resultatet, at der er revet noget ud / ødelagt noget.. (og ej heller, da jeg arbejde professionelt hermed ) så den med trækgevind, vil jeg tillade mig at mene, er stærkt overdrevet...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det skal dog nævnes at antræksgevind er rigtig godt at have, hvis man bruger maskinen som fræser til at bearbejde metal. (ved ikke med træ)


Til trådstarteren, du kan jo også kikke på brugte maskiner, med lidt tålmodighed, og jævnligt kikkeri på DBA & GG kan man finde fine maskiner.

Ved godt denne er over budget, men har set tilsvarende en hel del billigere, har selv brugt sådan en maskine, det er virkelig en fin lille bænkboremaskine https://www.dba.dk/soejleboremaskin...036221697/


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har selv købt en Bosch PBD 40 for nylig, og er godt tilfreds. Jeg primært har brugt den til bore præcise, lodrette huller i PVC, dels med små HHS bor og et stort cylinderbor.

Til prisen (på tilbud i Silvan til 1500) er jeg godt tilfreds. Den borer præcist og har intet bøvl givet mig. Den er tung nok til at stå fast af sig selv, og ellers er det super nemt at enten skrue den permanent fast i en bordplade, eller sætte den midlertigt fast med en hurtigtvinge eller kraftig klemme.

Man kan justere hastighed næste trinløst, elektronisk med en drejeknap, og aflæse RPM på et digitalt display. Den larmer beskedent. Hjulet til at køre boret op og ned er måske lidt spøjst og  trægt i forhold til det traditionelle 3-stangs værk, men det er OK. Den har plads til op til 13mm bor, og en nem låsemekanisme, der holder på boret. Det er super nemt at skifte bor, og det falder ikke ud.

Javist, den kan slet ikke sammenlignes med sådan en professionel værkstedsmaskine der vejer 100 kilo, men til 1500 kroner er den sku fin.

jeg købte for år tilbage en "kina søjle maskine", den fungere da fint men det er godt nok besværligt at skulle op i toppen flytte remme hvis man skal skifte hastighed.

bortset fra det dækker den sådanset mit relativt 'lille' søjlebore behov.

hvis jeg i dag skulle ud og købe en ny, ville jeg gå efter boschen. mit behov er primært mindre præsise huller i divere materialler og nogle enkelte dyvel huller i ny i næ - en sjældent gang i mellem lidt i kobber, jern, messing zink.

det vil jeg mene boschen har rigeligt kræfter til.

boschen har et digital dybdemåler og elektronisk hastigheds regulering samt arbejdslys og en laser (som efter sigende kun er vejledende).

sælger nok kina modellen en af dagende og udskifter til boschen - dens teknik tiltaler  mig og er tættere på mine behov. silvan har den pt til 1799,-


Synes lige jeg vil følge op på denne tråd - eftersom jeg virkelig sætter pris på at den feedback der har været og fordi jeg langt om længe har fået købt mig en søjleboremaskine. 

Det endte med denne søjleboremaskine fra AJ Engros: https://www.ajengros.dk/shop/soejle...3886p.html

Hvis jeg ganske kort skal fremhæve fire ting ved maskinen så er det at den virker yderst solid, har lydsvag gang, er præcis i boring (nok til mit behov) og så er prisen ganske fornuftig (købt med 29% rabat).

Endnu engang tak for gode input.






Annonce

Tak for tilbagemeldingen..

Det lyder som et rigtig godt valg, og til en fin pris, så tillykke med nyerhvervelsen.  


Vi prøver igen, i morgen --
Bent Andersen skrev den 31-07-2017 22:03:03

je_ns, jeg er uenig.

Morsekonus til en borepatron er kun godt, hvis den har trækgevind. Og det har jeg endnu ikke set på en almindelig søjleboremaskine.

En normal Morsekonus, som blot er banket på plads i spindlen holder ikke, hvis boret hugger i. Resultatet er en ødelagt spindelkonus. Been there, done that :-(

Se f.eks. Jacobs konus til borepatroner, som er meget fladere. Dén holder.

Igen, til hn78s brug er det helt ligegyldigt.


 bare lige for at tilføje en kommentar, hvis nu andre skulle læse med.

En morsekonus har slet ikke nød af at have antræk for at sidde fast, så det er noget direkte vås.  en konus som er frisk og fin, holder utroligt godt. man har slet ikke nød af at 'slå' den fast.

Og hukker boret, så falder det som oftest ud af konusen, og derfor bliver spindlen ikke ødelagt.

Jeg har boret utrolig mange huller, og prøvet at boret ryger ud, mange gange  aldrig er der sket noget.  

Og det er alt fra 20mm til +100mm MK6. På store drejebænk og stor radial boremaskiner.


Nå, men tillykke med købet. 

Godt du fandt noget du er tilfreds med.


Personligt har jeg Arboga og Strands. 

Svensk kvalitet, som til tider kan købes billigt  men man skal være hurtig. Eller er de normalt dyre.

Jeg har kun oplevet det nødvendig ved fræsning, at der er antræk på konussen, alle de små rystelser der er ved fræsning, har det med at ryste konussen løs.

Jeg har en ældre metalfræser med MK4 konus, så kender indgående til problemet.

Men skal man bore, er det et helt overflødigt med antræk, og jo i de fleste tilfælde heller ikke muligt.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 06-10-2018 17:53:36

Jeg har kun oplevet det nødvendig ved fræsning, at der er antræk på konussen, alle de små rystelser der er ved fræsning, har det med at ryste konussen løs.

Jeg har en ældre metalfræser med MK4 konus, så kender indgående til problemet.

Men skal man bore, er det et helt overflødigt med antræk, og jo i de fleste tilfælde heller ikke muligt.

 præcis jens 👍👍

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis