Fjerne fernis

Jeg har et trægulv med hvad der ligner gammelt fernis. Desværre fyldt med hvide malerklatter. Findes også på cementgulvet i samme rum. Så jeg vil gerne male gulvet. Cementgulvet er malet med sort som er skallet af.

Jeg har ikke mulighed for at leje slibemaskiner, så må fjerne fernissen og gammel maling det kemisk. Men hvordan gøres det?

 


 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det billigste er nok at bruge kaustisk soda. Husk beskyttelse, det ætser.

Man kan også bruge forskellige lakfjerningsprodukter, Nitromors m.fl. Men det kommer til at koste til et helt gulv.


Ok. Men er ikke helt med på hvordan jeg skal lave det i en form som kan smøres og i hvor tykt et lag.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

500g kaustisk soda røres op i 4l vand. Derefter tilsættes tapetklisterpulver under omrøring til 3/4 del af opløsningen indtil denhar den tykkelse du ønsker. Lad opløsningen stå en halv times tid og tykne, hvorefter du tilsætter så meget af den sidste fjerdedel opløsning, at tykkelsen på opløsningen er tilpas til at du kan rulle den ud (eller bredpensle evt. spartle). Husk laget må ikke være for tyndt, så det tørrer ud før sodaen har opløst lakken.
Men før du går all in, kan du jo lave en lille prøve med en kopfuld, som du pensler ud og ser virkningen af samt får en ide om den nødvendige tykkelse af laget (formodentlig et par mm)
P.t. koster afløbsrens/kaustisk soda 10 kr for et kilo i Aldi, så udgiften er begrænset. 

ok, det er biligere end tapetklisteret. Men tak for vejledning. Det vil jeg afprøve såsnart jeg for fat i midlerne. 

Skal det vaskes på en særlig måde bag efter sådan en omgang basisk behandling? Nogle steder står der, man skal vaske med eddikesyre inden maling.


 

Det vil nok være en god ide at vaske gulvet med en gang eddikevand efter omgangen med kaustisk soda. Hav også noget husholdningseddike parat til neutralisering, hvis du skulle få noget på huden.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Er det forresten også ok at bruge det på cementgulvet eller er det nok at slibe det lidt med noget sandpapir?


 

Ja, når lakken er boblet op skal den skrabes af i videst muligt omfang. Resten vaskes af, og som Fabrin rigtigt skriver bør man efterbehandle (vaske) med eddikevand for at neutralisere den basiske soda.
Sodaen er basisk, cementen er basisk. Ingen problemer i at bruge sodaen på cementen også.
Men lad mig gentage: Lav en test før du går all in.

PS Du må forvente at fibrene i træet rejser sig af behandlingen, så en form for efterfølgende let slibning bliver der behov for før slutbehandling. 

Fint. Tak. Ser frem til et kemisk angreb på det gamle gulv


 

For at reducere udtørring for hurtigt kan det måske betale sig at dække gulvet efter påføring med en tynd afdækningsplastic.

En lidt mildere løsning er at bruge brun sæbe,- den tykke variant. Smør et lag på,- dæk den med plastikfolie. Vent et døgns tid eller to, og så skrab malingen/lakken af. 


Vask ned eddikevand for at neutralisere bagefter,- på træet i hvert fald. 

Sæbe kan dog muligvis gøre at maling efterfølgende ikke hænger så godt ved på træet, hvis det ikke er renset ordentligt af. 


Mvh Jan

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også