Gulvopbygning i hus fra 72

Hej

Nogen der kan hjælpe med at forstå denne gulvopbygning, står til at være afsluttet med klinker eller gulvtæppe afhængigt af hvor i huset det er.

Har ikke set huset så har ikke haft mulighed for at kigge efter, hvad skal man forvente at møde hvis huset skal renoveres?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er en meget almindelig opbygning af underlag for gulv, selvom jeg undrer mig lidt over to lag plastfolie. Når du tager øverste lag belægning, der kan bestå af gulvbrædder, tæppe eller klinker, møder du de 5 cm. afretningslag. Derunder er der 12 cm. lecabeton, som skal fungere som et isolerende lag. Derunder 10 cm. beton og endelig derunder et kapilarbrydende lag.


fase
rfjensen skrev den 28-07-2017 09:41:16

Hej Fabrin

Tak for svar, der hvor det står af for mig, er hvad er det afretningslag?, Når jeg tænker afretningslag, så er det ikke noget jeg ville ligge klinker på :-)


 Afretningslaget er, som det er beskrevet, det øverste lag, som er beregnet til at lægge f.eks. klinker på. Hvis det er lige nok, behøver du ikke rette det mere af. Hvis du ikke vil lægge klinker på afretningslaget, hvad vil du så have som underlag for klinkerne?


fase

Det vil sige det er en 5 cm støbt betonplade der er lagt oven på leca?

I så fald er der to gange beton i konstruktionen?

Hvis man vil lave det om til gulvvarme, er den "nemmeste" løsning så at hive det øverste lag samt Leca ud, og lave en Strøopbygning med damp/Fugtspærre og 50-75 mm isolering og sporplader til slangerne, eller?

Kun hvis det kan betale sig i forhold til rentabilitet, og når der er jordvarme, så er besparelsen så lille at det ikke vil kunne betale sig selv hjem, derfor er det et spørgsmål om ren komfort og indretning.

Men ellers ja, så skal man.

rfjensen skrev den 28-07-2017 10:21:03

Det vil sige det er en 5 cm støbt betonplade der er lagt oven på leca?

I så fald er der to gange beton i konstruktionen?

Hvis man vil lave det om til gulvvarme, er den "nemmeste" løsning så at hive det øverste lag samt Leca ud, og lave en Strøopbygning med damp/Fugtspærre og 50-75 mm isolering og sporplader til slangerne, eller?

 Nej, det er ikke beton, men en blanding af sand og cement (bastardmørtel), og er ikke så stærkt som beton. Beton er en blanding af cement, sand og sten. Som nævnt i indlægget fra pilehave, vil det nok ikke være rentabelt med gulvvarme uden yderligere isolation længere nede i konstruktionen.


fase

Det hus jeg kigger på her er ikke til mig selv, det er til familie, jeg har der hjemme lavet en eksisterende strøkonstruktion om til ovennævnte med kun de 50-75 mm isolering i en 70'er villa, og jeg kan ikke se forskel på min varmeregning, der er kun lidt udsving der følger middeltemperaturen i vejret. Her var det heller ikke rentabelt at isolere yderligere da der ville kræve en udgravning uden lige samt understøbning af alle indervægge, fik endda lavet beregning på det, se det var penge ud af vinduet :-)

Min holdning er så længe der er lidt til at holde på det så skal det nok arbejde sig den rigtige vej, og varmen vil nu engang stige op.

Men vil man kunne hive dette afretningslag samt leca ud og lave en sådan opbygning, som jeg læser det vil man så have 20 cm at gøre godt med, sådan plus/minus efter hvor jævnt der nu er støbt nedenunder, det var man åbenbart ikke så nøje med i 70, jeg havde i hvert fald over 10 cm forskel da jeg lavede det hjemme

Ja, afretningslag og lecaen kan du nemt fjerne og erstatte med en anden gulvopbygning. Den skal bare klodses op med et dertil egnet materiale.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis