Hvor er tænd/sluk/nøgle på en Evinrude 35 hk.

Hej,

Jeg har lige fået mig en Evinrude 35 hk motor. måske fra '99

Jeg har fundet gas og gear tilslutningen, men jeg kan ikke finde tænd/sluk/nøgle.

Nogen der ved hvor den er? :)

Og evt. også hvor jeg aflæser det fulde model nummer, kan jeg heller ik finde.

Modellen har også en stor beholder, er det outboard olie der skal på der, så den selv blander olie og benzin?


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Først, det er svært og svare på med de få oplysninger. Kan du ikke tage nogle billeder af vidunderet og lægge dem på i dit næste indlæg.

Men generelt plejer typepladen og sidde på siden af motoren et sted under "hjælmen".

Det med nøglen kommer an på om motoren er lavet/bruges til en styrpult eller om der er monteret en "styrepind". Hvis den er beregnet til styrepult er der et stik hvor de ting er ført ud fra motorkassen, ellers sidder de normalt på en plade under den forreste del af "motorhjælmen".

Og ja hvis det er en totakter kan det både være en tank til olien, men kan bestemt også være en lille benzintank og olien dermed skal iblandes benzinen direkte. Dog plejer der og være nogle sedler på tanken samt præget ind i låget hvad fabrikanten mener der bør fyldes på samme tank. 

Igen det vil være betydelig nemmere og svare, hvis man kender typenummeret og har nogle billeder.      


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Vedhæftede filer:
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis man kigger på billede 4, så ligger der en ledning lige over karburatorerne. - Jeg gætter på at det er her at nøglen skal tilsluttes ? Hvis min antagelse er rigtig, skal ledningerne så kortsluttes for at motoren står i ON position, eller i OFF position?

Jeg har ikke fundet nogle type plader overhovedet. Jeg tror ikke at hjelmen er original for jeg kan tyde at der engang har stået yahama 25. Men jeg er ret sikker på at det er en Evinrude 35.

Beholderen, der står rigtig nok Oil på den. Så motoren blander selv?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja når det er til fjernbetjening, skal du have fundet de ledninger frem, prøv at Google et eldiagram, det plejer at være med ledningsfarver.

Ved ikke om det har noget på sig, men flere kobler VRO systemet fra, da det på visse modeller svigtede, hvilket medførte manglende smøring af motoren, så den brændte sammen.

Men om din model kan have samme problemer ved jeg ikke.

Kobler man fra, skal man jo selv blande olie i benzinen.... 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Pt. har jeg ikke tænkt mig at koble oil blanderen fra. Jeg skal blot være sikker på hvad der er hvad. 

Men jeg har været maskinen igennem 10 gange

Jeg har lokaliseret samtlige ledninger og ved hvad de gør, men ledningen til on/off/key kan jeg ikke finde finde, andet den ene ledning på billede 10. Er det den, eller er den til at lade batteri op med eller andet?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det plejer at være sådan, at batteriet oplades gennem de kabler der går ned til batteriet, og som forsyner starteren med strøm.

Nogle motorer skal fjernbetjeningen tilsluttes via et multistik, evt dækket af en gummiprop.

Jeg kender ikke lige din motor, men skriver kun hvad det plejer at være, på de motorer jeg har haft fingrene i.   


Vi prøver igen, i morgen --
Vandkanten skrev den 27-07-2017 18:33:16

Pt. har jeg ikke tænkt mig at koble oil blanderen fra. Jeg skal blot være sikker på hvad der er hvad. 

Men jeg har været maskinen igennem 10 gange

Jeg har lokaliseret samtlige ledninger og ved hvad de gør, men ledningen til on/off/key kan jeg ikke finde finde, andet den ene ledning på billede 10. Er det den, eller er den til at lade batteri op med eller andet?

Nu er det en skam du ikke kan finde typenummeret, da det vil hjælpe gevaldigt med og få forbundet motoren rigtigt første gang.      

Men så vidt jeg kan se er der faktisk ikke selvstarter på motoren og dermed nok heller ikke noget strømanlæg. Skulle min formodning være forkert skal du kunne finde en eller to eltilslutninger (+ og -) med noget rimelig kraftigt kabel (5mm+ på lederen, ikke isoleringen).

For så og få tænding på motoren er der formodentelig to ledninger der skal holdes sammen, mennn hvilken æh øh  ???     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Dyret er uden selvstarter, det er sikkert. 

Jeg har læst mig frem til at når 'nøglen' er drejet til OFF, så kortslutter den kontakten og motoren kan ikke startes. Står den til ON, så er der ingen kontakt imellem ledningerne.

De startede med at producere modellen i '96 og sluttede i 2001, og så vidt jeg kan se så er der ingen større forskel på 35 hk modellerne i den årrække. Der bruges nemlig samme partnumre uanset årgangen.

Så min model er enten en Evinrude E35RCED (Rope Start - CD Ignition) eller  E35RSED (Rope Start)

Normalt er jeg rimelig ferm til at lokalisere tingene. Men på det her dyr ser jeg intet

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ubs troede den var med selvstarter...

Så kan den være udstyret med en lysspole (hvilket den højst sandsynligvis er) som levere vekselstrøm, det kræver en ensretter og en spændingsregulator (sikkert sammenbygget), for at kunne lade på dit batteri. 

Ledningerne skal nok findes helt oppe under svinghjulet.


Hvis der er en stopknap på selve motoren kan du koble på den ledning, således at når tændingsnøglen står i off, slutter den til stell. og i ON er kredsen brudt.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis