Varmegenvinding - stueplan og kælder, pris?

Jeg går og leger lidt med tanken om at få varmegenvinding/Genvex eller lignende i det lille hjem. Har læst en del om det herinde, men er lidt i tvivl om mulighederne hos mig.

Huset er på 139kvm. To badeværelser, tre soveværelser, stort køkken/stue/spisestue i én og noget gangareal. Derudover er der 110kvm kælder, der gerne skulle kunne benyttes til aktivitetsrum, muligvis noget ekstra soveværelse m.m.

Der er åbent ned til kælderen, da vi gerne vil have så god luft som muligt dernede. Men såfremt der skal monteres Genvex eller lignende, skal der så trækkes rør ned til kælderen, eller vil det være fint blot at skifte luften i stueplan, og så vil den friske luft blande sig med kælderluften?
Der er mulighed for at trække rør fra loftrum til kælder i en nedlagt skorsten, der ender i vaskerummet. Men derudover skal der brydes gulv op i stueplan, og det er jeg ikke meget for.

Nogen der har en idé om, hvad det vil koste, såfremt man vil betale sig fra opgaven? Bare et nogenlunde kvalificeret bud?
Er det en LDS opgave, der er til at have med at gøre? Har så godt som renoveret mit hus fra top til bund alene, men har ingen erfaring med ventilation!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Feuer 

Jeg kan varmt anbefale dig at kontakte Billigventilation.dk 

Der kan du både få gratis rådgivning, samt tilbud på komplette løsninger med eller uden montage. 

Har selv brugt dem flere gange efterhånden.  


Det er helt klart en fordel hvis du kan få kælderen med når du nu er igang. Det vil du ihvertfald sætte pris på når det er færdig . Bare en lille smule kan gøre en stor forskel. Det er ikke unormalt at bruge en gammel skakt eller skorsten som førings vej. 


Jeg har præcis samme overvejelser som FeuerDK, mit hus måler endda næsten der samme, 128m2 i hvert plan. Rør gennem gammel skorsten til kælder osv. Jeg har planer om selv at trække alle rør, da noget af rørføringen i kælderen bliver lidt kompliceret.

Thegrind, billigventilation.dk hvor meget kan de vejlede om, størrelse på anlæg sikkert, men hvad med hjælp til dimensionering af rør, placering af ventiler osv?

Hej Mindstorm

Jamen jeg kan kun sige at det er nogle dygtige, rare og meget erfarende gutter der sidder hos billig ventilation. De kan hjælpe med det hele og går ikke på kompromis med kvalitet eller funktionalitet.

Har faktisk oplevet at de sagde nej tak til at sælge mig et system da de ikke mente det overholdt bygningreglementet og ville støje med mit setup. Det siger alligevel lidt syntes jeg.  

Derfor har jeg brugt dem siden, og det holder hver gang. Det vil du også kunne læse hvis du  tjekker dem ud på Trustpilot. 

 

Ja kældrene er altid lidt en udfordring. Men der skal heldigvis ikke så meget til. 

Jeg har været med til at lave flere løsninger i kældre. Nogle med små synlige rør. Nogle hvor vi skjulte slanger eller rør i nogle lukkede kasser. Hvis man "bare" kan opnå et flow fra den ene ende til den anden så er man langt.  

Vi har også nogle gange begrænset rørføringen ved at kun lave enten ind eller ud i kælderen, og så lade stue etagen supplere eller trække luften. Men det kræver at trappeopgangen er åben.  

Det kan næsten altid løses  

Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Hej Feuer,

Jeg er i samme situation som dig. Har et hus fra 1974 med 160 m2 i stueplan og 110 m2 i kælder. 

I skrivende stund er jeg ved at få monteret genvex anlæg i hele huset inkl kælderen. Jeg fik et tilbud fra billigventilation.dk inkl montage på omkring 60.000 kr. De har stået for dimensionering af hele systemet samt rørføringer.  Jeg får trukket rørene til kælderen ned gennem trappeopgangen, da jeg ikke har andre muligheden uden at skulle bore huller i betondækket.

Hvis du har spørgsmål så skyd løs -  du må også gerne kigge forbi hvis du vil se min løsning.

 


Jeg går med samme tanker.

Har efterhånden styr på anlæg og rør og føringsveje uden at få for mange synlige kasser og rør.

Bruger billigventilation fra A-Z med mig som hjælper hvis jeg går i gang.

Har haft dem ude og kigge (er dog ret dyrt at få dem ud til en gennemgang).

De sælger både genvex og Nilan. Men de vil helst sælge genvex.

De siger det er mest stabilt. Jeg ved ikke om det passer eller de tjener mere på det produkt :-)

De skal have ca. 17.000 i arb. løn. Med kælder sikkert 25.000.

Måske lidt mindre når jeg nu hjælper til.

Læg dertil anlæg + materialer.


MEN... er der nogen der ved hvordan virker sådan et anlæg når det er sat op?

jeg havde tænkt mig et anlæg med fugtfjerning,luftskift, varme og køl.

man har jo sug i køkken og bad og indblæs alle andre steder.

1. Men hvis man f.eks. har mange gæster i og fugt/CO2/ varme niveau bliver højt i stuen, så tænker jeg anlægget vil prøve at kompensere for det.

Der bliver sikkert blæst og suget ekstra i sådan en situation.

Men hvad med værelser på 1. sal.

De er jo ikke separeret ud, så her vil der vel også blive blæst ekstra luft ind? 

2. Helt alm. hverdag med de 4 beboere i huset.

Her ønsker man jo typisk køligere værelser når man går i seng, men måske stadig varmt i stuen.

Det kan anlæg vel heller ikke finde ud af at styre?






Katmus

i øvrigt fik jeg BV tilbud på ca. 50.000 alt incl. montering  med en GE energy 2

Uden afgang til luft ind/ud

Jeg opgraderer dog til GE premium 2


Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis