Naboens manglende pleje og klip af hæk

Hej,


Vi har overtaget et hus, hvor hækken var så uplejet og uklippet så det basker. Inde i hækken var der store mindre træer, ukrudt, grene med torne osv. og ragede nogle steder 5m oppe i luften!


 Vi har nu ordnet vores del af hækken og klippet det ned til ca. 2 m. Det har gjort en stor forskel, men naboen agter ikke at klippe og ordne hækkens på hendes side. Dertil har hun også meget høje træer, som rager ind over vores grund. Hendes hæk ude mod fortovet rager også en del ud over fortovet og tager plads fra de gående.


Bemærk, at naboen er +60, enlig og lever med +10 hunde og katte.


Hvad kan man gøre? Har hun forpligtigelser ift. kommunen? Hvad er reglerne og forpligtigelser iøvrigt? Plejer grundejerforeninger at kræve sådan noget..?



kh. hilsen Mr. GDS 0
Hej, Vi har overtaget et hus, hvor hækken var så... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

hej jeg "passer" også min nabo´s hæk, ukrudt og græs kant ind mod min grund. Hun gør i hvert fald ingen ting ved det. Og det irritere mig faktisk ikke mere kun det første år da der ikke blev gjort noget. Jeg går bare ind og klipper hækken og smider afklip over på min grund og så er det over stået:-) 

Min søde nabo elsker at slå græs og klippe hæk, så han holder vores side af den fælles liguster hæk også.  Eneste krav er, at han kan komme til- dvs der er slået en sti på vores side. Han har på sin egen side opsat 1,20 m trådhegn, som mine katte ikke hopper over (men han havde selv katte, førhen)- og hvis genboens høns er rendt ind- er det ikke hans problem. Han lukker af, når han kører, da han ikke bor her fast. (Han er ved et langvarigt renoveringsprojekt og er typen "Haveordensmenneske"- hvor jeg er udpræget "Økoflipper", men hans ordenssans er smittende!  Men han siger og gør tingene på en pæn og ordentlig måde! Ikke fordømmende og, det virker effektivt! :-D )

Så jeg er også den underlige +år med katte. ;-) Først syntes jeg, han tog for meget (han skalperer sine hække engang hvert andet 3. år), men nu er det rart nok, at jeg kan se om fx posten eller andet kommer.

Så tag en snak- og mht fælleshegn, så er sådan et grønt haraldskrald med tentorpæle ikke så dyrt.

Godt naboskab- betaler sig! Nabostrid gør livet mere end surt- og vi skal jo gerne være her allesammen. Jo.



Mvh
xpinny

Det er selvfølgelig fint hvis man kan enes om at den en nabo passer begge sider af fælleshækken.  

Min tidligere  nabo gennem mange år, klippede heller ikke hæk eller rettere yderst sjældent, jeg klippede den så i toppen, inde fra min side, lidt bøvlet, men heller det end at gå og ærgre sig, og blive sur.

Jeg har nu en superflink nabo, som dog ikke er have menneske, men klipper dog hæk, men er den ved at være for lang, klipper jeg den da i toppen, så går jeg over på hans side, som ligger højere og klipper, han er kisteglad så slipper han jo. Affaldet smider jeg over til mig selv...


Vi prøver igen, i morgen --

Uden at redegøre for de striks juridiske aspekter så også lige en anbefaling som peger indad.

Vi har overtaget et hus, hvor hækken var så uplejet og uklippet så det basker. Inde i hækken var der store mindre træer, ukrudt, grene med torne osv. og ragede nogle steder 5m oppe i luften!

Vi har nu ordnet vores del af hækken og klippet det ned til ca. 2 m. Det har gjort en stor forskel, men naboen agter ikke at klippe og ordne hækkens på hendes side. Dertil har hun også meget høje træer, som rager ind over vores grund. Hendes hæk ude mod fortovet rager også en del ud over fortovet og tager plads fra de gående.

Din nye nabo er måske speciel. Men det er faktisk også en ret.
Men det er så sandelig også en adfærd at overtage et hus for så straks at forvente at naboen fælder alle sine træer, laver nyt hegn, afliver sine hunde........................................
Den lyder lidt som om den nye liguster fascist er kommet til byen. 
Kom du til mig med den atityde sendte jeg dig a hækken felt  til og ville I øvrigt gøre alt hvad der stod i min magt for at pisse dig af.

De hårde ord til side. Hvad der er rimeligt skal selvfølgelig gensidigt ordnes.
Som tidligere skrevet tag en kom kaffe med naboen i håbet om godt naboskab. Sig hvad du kunne ønske dig og hvad du kan bidrage med. Glem ordene ret og pligt.
På den måde kommer man længst med de fleste mennesker.

mVH

Annonce

JonDop, hvor har du ret i dit indlæg.


fase

Takker - Facist er jeg dog ikke - Er dog kommet til byen og har allerede bestilt nedrivning af garagen og skurene. Derfor må jeg tage kaffen mgt snart, selvom jeg ikke drikker kaffe...



kh. hilsen Mr. GDS 0

Både den med " liguster facist" og den med kaffen er jo sådan set også blot en metafor. Måske er både du og damen mere til en god Single malt whisky Del en flaske 10-12 års Bowmore med hende så er jeg meget sikker på i bliver enige om det.   



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis