Revne i mur ved vinduesparti

Hej,

i vores hus fra 1973 er der nogle mindre sætninger som skal udbedres inden længe - man kan se revne i soklen og nogle få sten op er "knækket" - der er ingen mellemrum, men man kan bare se det er revnet, så umiddelbart er det ikke noget jeg er sådan videre bekymret over.


Nu har jeg dog fundet en revne i muren ved taget i stedet, som jeg er lidt mere bekymret over. 

I stuen er der et stort vinduesparti (3 vinduer af 1,5m + en dør) - så i alt små 6 meter bredt. I hver ende af dette parti og så cirka 30 cm længere ud har jeg for lidt tid siden opdaget at filten buler en smule ud... dette er tilfældet i begge sider og i begge sider går det fra loftet og cirka ned til overkanten af dette vinduesparti.

På den udvendige side er der en udestue hele vejen, og denne slutter lige oveni det ene sted der er denne bule indenfor - så jeg kan ikke undersøge muren der uden videre. I den anden ende (ved døren) ser jeg i dag at der er en revne i muren. Jeg vil tro den har været der noget tid, men hvor længe har jeg ingen anelse om. Revnen går fra taget og 5 sten ned, men kun to sten er revnet - resten af revnen er i fugen (se foto). Jeg er ret overbevist om at revnen på ydersiden hænger sammen med bulen i filten på indersiden (hvor der nok er en revne og pudsen er skubbet lidt ud.

Vi fik skiftet alle vinduer og døre i huset for et års tid siden, så der er der jo blevet "rodet" lidt i området, men ved ikke om dette kan være en af årsagerne til det. 

Spørgsmålene er så:

- Skal der kigges yderligere på dette af en fagmand for at sikre det ikke er noget kritisk i konstruktionene? (hvilken fagmand i så fald?)

- Eller kan man bare få en murer til at udskifte de revnede sten med nogle nye og lave nye fuger?

- Hvordan med indersiden? Kan jeg skære / fjerne filten ved revnen for at reparere revnen i væggen her og derefter sætte det op igen uden det er alt for tydeligt?


På forhånd mange tak for hjælpen :)

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Og traditionen tro så glemte jeg naturligvis billeder (beklager de er drejet)

Lidt svært at se i det lys, men man kan svagt ane at filten buler en smule ud



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis