Kan næsten ikke blive grønnere...

Hej alle.

Mit spørgsmål: Hvor finder en person som mig, der intet kendskab har til påhængsmotorer (eller sejlads med sådan), informationer, så jeg kan komme i gang?

For nyligt overtog jeg et sommerhus (dødsbo), herunder en jolle i fornuftig stand, trailer og to påhængsmotorer (1 yamaha + 1 mariner – begge 5 hk). Det viser sig, at afdøde var fritidsfisker, for jeg har fundet garn, bøjer, waders, stænger mm. Som lystfisker blev jeg begejstret over de nye muligheder, og også over potentielt glade stunder på vandet med familien. Og slutteligt som en person, der godt kan lide DIY og generelt at skrue på amatørniveau. Det er spændende at kaste sig over nye og uprøvede felter. Men, men. men.

Hvor starter man som ny i ”båd –og påhængsmotor-faget”? Sådan her gør man det ikke:

• Bliver maks stresset over ikke at kunne finde påfyldning af benzin på Mariner! Nåh da, er der noget, der hedder ekstern tank? Kaster sig over Yamaha i stedet.
  • Finder noget benzin i en dunk hvorpå der står noget med ”til påhængsmotorer”. Nåh da, kan sådan noget blive for gammelt? Og hvorfor er normal benzin ikke godt nok?
  • Hælder benzin på Yamahaens interne tank og prøver samtlige kombinationer med diverse choker, gas, etc og prøver (til sidst febrilsk) at starte Yamahaen). Nåh da, skal skruen mm. være i vand?
  • Tænker ikke på olie eller andet, der skal tjekkes inden opstart.

Nåh, men det er fire af de ting, jeg gik galt i byen med, men som nok hverken har gjort skade eller skræmt mig. Det lykkedes at få Yamahaen kort i gang; motoren tog fat, gik op i omdrejninger og døde selv ud – i alt på ca 5-7 sekunder. Jeg ringede til nogle profs, der vil servicere for et rimeligt beløb. Dér fandt jeg ud af, at Yamahaen nok er 30+ år gammel og en to-takter, så de kr. 1500 +/- for den omgang er måske, måske ikke givet godt ud. De vil rense karburator og se efter andre ting. Mit klare indtryk af afdøde ”sælger” er, at han passede rigtig godt på sine ting, hvorfor jeg mener at have god grund til at bevare optimismen om at få gang i motoren.

Jeg har besluttet mig for, at såfremt Yamahaen bliver kørende, så bruger jeg den, og benytter Mariner til at ”lære” med.

Mit niveau kan måske opsummeres således: Jeg ved der er forskel på 2 –og 4-taktsmotorer, men ikke hvad forskellene er, og hvordan jeg skal forholde mig der til. Jeg vil gerne kunne ting, men ved ikke hvordan.

Og det bringer mig til mit spørgsmål: For hvor finder jeg informationer for helt grønne i felten som jeg selv? Til at starte med, så handler det om påhængsmotoreren. Sekundært er sejladsen.

Jeg ønsker ikke at belemre andre i dette forum med mine meget grønne spørgsmål, og desuden giver det nok ikke mening af spørge, da jeg måske ikke har ordforrådet til at forstå/svare – i hvert fald ikke når det kommer til specifikke dele på en påhængmotor.
Slutteligt, hvorfor pokker kan manualer til gamle Yamaha motorer ikke printes? Aarghh...

På forhånd tak for evt. henvisninger og/eller gode idéer.

/Peter

Peter
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Benzin kan godt blive for gammelt især hvis det er olieblandet.

Det er to taksts motoren du har, der skal olie i benzinen typisk 2 % og det er meeget vigtigt at du bruger 2-takts olie beregnet til påhængsmotore. (olie til motorsave og scotere dur ikke)

Eks denne er er velegnet LINK

Dine motoren er sikkert vandkølede så er det meget vigtigt ikke at starte dem op uden de enten står med benet i vand min. 10 cm over propellen) eller man kan få en spulemuffe til at sætte en vandslange på.

Hvor i landet befinder du og motorene sig?

Vi prøver igen, i morgen --

Tak je_ns for respons.

Jeg er i KBH, motorerne er i Fårevejle.

Peter

Jeg bor i Øst Jylland, så kan desværre ikke lige komme forbi og assistere.

For øvrigt er motoren med indbygget tank, er der måske en benzinhane der kan være lukket, endvidere skal du huske at åbne udluftningsskruen i tankdækslet. (det sidste gælder såvel  indbygget, som "løs" tank)

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis