Jeg har engang haft en 5 hk Yamaha, det var det samme startede omgående når den var kold, og kunne stå og snurre i en tønde vand i timevis.
Men når den kom på båden gik den fint i 10-15 minutter så døde den, og var umulig at starte igen, efter ca ½ time kunne den fint starte.
Årsagen var en termisk defekt tændspole...
Jeg fandt fejlen ved at etablere et gnistgab, fra tændrørshætte til stel, den kunne ikke trække mere en 5-8 mm lang gnist, fandt en anden tændspole den trak uden problemer 15 mm gnist, og da den kom på var problemet løst.
Tændingen på en påhængsmotor laver en meget høj spænding op til næsten 50000 volt, man regner med at for at trække en gnist i fri luft kræver det 1000 volt pr mm gnistgab, så for at eks for at trække 15 mm lang gnist kræver det 15000 volt.
Men når der skal laves gnist under tryk og varme, kræver det en del mere at trække en brugbar gnist.
Så at stå og kikke at den laver "en fin gnist" på tændrøret er ikke altid nok.
Man bør ikke forsøge at lave længere gnister end ca 20 mm, da det kan stresse tændingen, og man risikere at gnisten springer over inde i tændingen.
Man tester med afmonteret tændrør og træk i startsnoren (eller brug elstarteren hvis der er en sådan )
Der findes testere til formålet, men kunne ikke finde en justerbar.
Her er en dog kun til 1 cylinder LINK
Du kan også lave en selv af et par stumper 6 mm gevindstang og en stump plastslange.
Jeg har en hjemmelavet model der ser sådan her ud, den tager op til 3 cylindre.