4 hk Mercury 4 takt, går ud når den får belastning

Hej. Jeg har en 4 hk Mercury påhængsmotor som lige er kommet tilbage fra service/reparation.

Den er blevet renset igennem med ultralyd for at fjerne evt snavs fra dårlig benzin. 

Problemet består i at den er svær at starte med startsnoren, og at den går ud når der kommer belastning på den. Den kan køre i timevis i tomgang, og det er hvad reparatøren undersøgte. Den kan tage gas i tomgang, og kan køre 5-10 minutter med belastning, men kører ujævnt og ryster en del, hvorefter den går ud og er meget svær at starte igen. 

Ved nogen hvor jeg kan henvende mig for at finde et værksted med gode erfaringer og dygtige folk, der kan teste den igennem for yderligere fejl, eller eventuelt komme med gode råd til fejlkilden. 

Vh Thomas


Thomas J.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er da bare tilbage til værkstedet med den. Lyder som en ommer ....


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Jeg har engang haft en 5 hk Yamaha, det var det samme startede omgående når den var kold, og kunne stå og snurre i en tønde vand i timevis.

Men når den kom på båden gik den fint i 10-15 minutter så døde den, og var umulig at starte igen, efter ca ½ time kunne den fint starte.

Årsagen var en termisk defekt tændspole...

Jeg fandt fejlen ved at etablere et gnistgab, fra tændrørshætte til stel, den kunne ikke trække mere en 5-8 mm lang gnist, fandt en anden tændspole den trak uden problemer 15 mm gnist, og da den kom på var problemet løst.

Tændingen på en påhængsmotor laver en meget høj spænding op til næsten 50000 volt, man regner med at for at trække en gnist i fri luft kræver det 1000 volt pr mm gnistgab, så for at eks for at trække 15 mm lang gnist kræver det 15000 volt.

Men når der skal laves gnist under tryk og varme, kræver det en del mere at trække en brugbar gnist.

Så at stå og kikke at den laver "en fin gnist" på tændrøret er ikke altid nok.

Man bør ikke forsøge at lave længere gnister end ca 20 mm, da det kan stresse tændingen, og man risikere at gnisten springer over inde i tændingen.

Man tester med afmonteret tændrør og træk i startsnoren (eller brug elstarteren hvis der er en sådan )

Der findes testere til formålet, men kunne ikke finde en justerbar.

Her er en dog kun til 1 cylinder LINK

Du kan også lave en selv af et par stumper 6 mm gevindstang og en stump plastslange.

Jeg har en hjemmelavet model der ser sådan her ud, den tager op til 3 cylindre.


Vi prøver igen, i morgen --

Vil også mene det er en ommer fra værkstedets side hvis motoren ikke er i orden ved afleveringen. 

Alle værksteder der beskæftiger sig med påhængsmotorer, burde tage din som en udfordring. Så det er svært og udpege et specielt. Er det i Ålb. området ?


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis