ELU tgs 71

Hej Gds-er

Jeg har fået en ældre Elu tgs 71 kap/bordsav. Tidl. ejer har mest brugt den som stationær rundsav på et bord, så vippefunktionen er groet lidt fast. Den er renset grundigt af for al støv/harpigs/overfladerust og står nu i rigtig pæn stand. 

 Selve "lejet", hvor motor vipper op/ned, er dog stadig for stramt, så fjederen kan ikke returnere saven op, ved kapfunktion. Jeg har "badet" den godt i wd40 og motioneret en masse, men helt godt er det ikke endnu. Umiddelbart er det ikke til at skille ad, ligner en samling med rørsplit, og nogle lejepander i et messinglignende materiale. Har også varmet det lidt, men alu/messing/stål arbejder jo ikke ligefrem godt sammen med varme, så det er droppet. 

Har I et godt råd, er jeg taknemmelig.

Vh. Carsten  


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at sæt et billede ind af problemet..

Måske den bare skal have mere tid, WD-40 og motion?

Men er der meget ir der klemmer, ville det jo unægtelig være bedst at få den adskilt, og pudset op og smurt.

Den er jo samlet engang, så den burde jo kunne adskilles.

En anden løsning kunne måske være at bore et lille hul midt på, som kasser til slangen på WD-40, så vil der jo komme mere smørelse til. 


Vi prøver igen, i morgen --

Din anden løsning har jeg såmænd også tænkt, for selve lejet den vipper om ser ikke ud til det kan skilles ad.

Har den ikke lige inden for foto afstand, men her lidt fra nettet..https://www.surplex.com/de/m/7/elu-...94428.html

https://www.youtube.com/watch?v=K4tV7_i-PYc

Venstre side af aksel/endeprop er gn.boret og med gevind ( noget m10 eller finere) , på denne er et hul, så måske kan en dorn dreje den en smule, så det hele kører mere frit. Vil prøve det i morgen - ellers borer jeg et par huller som du foreslår.


 

Update - har lavet 2 huller og søbet det hele godt ind, men uden den store forskel. 

Overvejer at skære gevind til et par smørenipler, og se om det hjælper... Adskillelse ikke umiddelbart mulig, dog hvis jeg kan bore en rørsplit ud, da jeg ikke kan komme ordentlig til på andre måder. 


 

Kan rørsplitten ikke bankes ud, med en passende dorn?


Vi prøver igen, i morgen --

 Om den kan bankes ud eller der overhovedet sidder en split kunne jeg ikke se.. Meeen - og nu til det sjove, fik skilt skidtet ad. 2 små pinolskuer, 3mm. unbraco , som sidder lidt dumt blev skruet ud og hele akslen forsigtigt banket frem/tilbage nogle gange og til sidst ud. Aksel i nærmest poleret stål, resten en alulegering med messingforinger. For at eliminere endeslør helt, sad der 2 messingskiver i klemme på siderne. ( ca. 0.2mm tykke) De var synderne, og er nu fjernet, aksel og bøs poleret med fint smergel og vupti - så spiller det bare. Mht. skiverne, er de forblevet ude, da det hele køre meget præcist. Drejepladen til smigskæring, var også groet fast i ir/rust og nu afrenset også. Overvejer nu at rense/polere hele maskinen og sprøjtemale den, mens den er adskilt. Eller har I andre forslag til forskønnelse..  


 

Annonce

Dejligt du fik ordnet saven    

Jeg ved ikke med at male, det er jo smag og behag, når det er aluminium er det ikke nødvendigt hvis saven står indendørs.



Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også