Råd og idéer til kommende garage.

Hej LDS'ere :)

Jeg håber at I vil give lidt indspark, det er altid godt at få flere tanker om et projekt ;)

Jeg har lavet fundament på 105kvm til kommende garage, det bliver med 4 porte, og altså 4 pladser.
Det er lavet med 19cm fundablokke, så de passer til lecablokke, så langt så godt, og nu kommer alle de efterfølgende tanker så..

Opvarmet/ikke opvarmet? Udluftning når de våde biler kommer ind? 

Hvis den skal være opvarmet, er de 19cm leca + noget indvendig isolering så nok, eller skal man hellere lave den dobbeltmuret, med isolering i væggene? (pudset leca ville passe til ladens udseende, vandskuret sten vil passe til huset). 

Og HVIS den skal være dobbeltmuret, kan man så stille indermuren på betongulvet? fordi så er de 19cm nok.. :/
Og hvor meget ville I isolere en garage med i gulvet, hvis den skulle opvarmes? 300mm?

Og hvad gør man med udluftning? Jeg har overvejet at dele den op i to, så de to sommerbiler ikke står sammen med de våde vinterbiler, det ville løse min bekymring for dem. Men hvad med de andre, det skal jo ikke være en rust fælde.. :(

Der bliver enten en varmepumpe, eller gulvarme fra centralfyret (dette kræver dog at jeg bygger garagen sammen med huset, og får det bryggers jeg savner (det er jo lidt Win-Win) :P

Jeg håber I vil komme med lidt idéer og inputs :)


Mvh

Morten

Hej LDS'ere :) Jeg håber at I vil give lidt... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ok, jeg tror i hvert fald at den bliver opdelt i to, så sommerbilerne kan stå fugt og frostfrit. Og i den side med slavebilerne, kunne man jo så også have varme på og så 2-4 stykker af disse: http://www.marley.dk/dk/produkter/v.../index.htm

Mon ikke det ville være en fin løsning. Solpaneler er ikke egnet, det ligger elendigt i forhold til syd..
Og strøm til varmepumpe og ventilatorer er ligemeget, jeg har så rigeligt overskud fra solcellerne

Hvis man laver en luft/vand pumpe, er vi så ude i 300mm gulvisolering? og er det nok med 19cm leca og så evt 50mm isolering indvendigt? Varmen behøver jo ikke pisse ud af bygningen


Mvh

Morten

jeg har en uopvarmet isoleret dobelt garage - der er altid + 2-5 grader der inde, også når der er frost udenfor og ved ikke hvorfor jeg skulle opvarme den yderligere.

som du selv skriver så er det ikke 20 grader du søger. hvis det blot er +5 grader, så skal du IKKE isolere gulvet - jorden i danmark afgiver varme og er året rundt ca. + 5 grader ganske gratis.

husk på at når du åbner din port  forsvinder en stor side af garagen og ALT varme som du har tilføjet vil i løbet af et split sekund fise ud, hvorefter den igen skal varmes op.

det du istedet for skal fokusere på er at der under hver bil er afløb til smeltevand og godt med fald på gulvet - om vinteren er hjulkasser fyldt op med sne, og en parkeret bil efterlader en stor sø under hver hjul.

kan vandet ikke komme væk ad naturlig vej vil der stå en sø som danner fugt i rummet.

min erfaring er som sagt at opvarmning ikke er nødvendigt - jeg har isoleret tag, vægge og thermo vinduer med lavenergi mens gulvet IKKE er isoleret - således at jorden (som altid er +5 grader) kan afgive varme til garagen - det fungere super godt og den er altid frostfri.

habde det været et værksted hvor man vil have 15 grader, så kunne det ske det var en anden sag - men en garage skal ikke isoleres

skulle det ske at vi får en isvinter, så kan den stadig varmes op til 5 grader med meget lidt energi.



Tak for det indspark, det er jo rart at høre virkelige historier, der virker i praksis


Mvh

Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis