Ledninger - farver

Hejsa.

I vores nye hus duer den ene, ud af to, markiser ikke. Jeg skruede lige for sjov skyld dækslet af og så at i to af samlemufferne sidder brun og sort sammen. Betyder det noget eller vil det evt hjælpe hvis man sætter brun/brun og sort/sort sammen? :-)


Nadia
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis den ikke virker er den nok i stykker, gætter på den har virket fra starten, ellers ville de tidligere ejere nok have klaget..

De er begge forbundet i en boks, med samlemuffer sat til strømmen der kører ind i huset...


Min umiddelbare tanke er også at den er i stykker, men kan ikke helt lade være med lige at forsøge at pille ved det 😉


Nadia

Inde i markisen sidder en 230V motor med en kondensator. Når markisen er pillet ned kan man tage motoren ud og tjekke kondensatoren. Det er ofte den der er gået. 

Man tjekker den ved simpelthen at give den 230 v.fra en stikkontakt.  efter at den er taget fra, kan man kortslutte de 2 tilslutninger på kondensator, og der vil komme en gnist og et lille smæld hvis den virker.

Når du piller motoren ud skal markisen være helt udrullet eller også skal du slå et reb om den i begge ender. Der er kraftige fjedre i armene, som udløses når motoren tages af. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er jo teoretisk lige gyldigt hvilke farver der sidder sammen, men hvis der eksempelvis kommer 5x1.5* ud fra huset, så er der en brun, en sort, en hvid/grå, en blå og en grøn/gul. Hus de 2 markiser kører på hver sin fase, vil kablet fra markise et jo sidde koblet brun-brun, blå-blå, grøn/gul-grøn/gul, og markise 2 vil være koblet brun-sort, blå-blå, grøn/gul-grøn/gul. Det er jo typisk fast ledning på mange ting, og det er brun, blå og grøn/gul


Jeg graver aldrig kælder ud i håndkraft igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis