Rensning af tag

Hejsa, undskyld hvis jeg har placeret mit første spørgsmål på min nyopdagede favorit side! 


Sagen er den, at jeg har købt et hus fra 1961 med tagpap (asbest tag) det trænger meget til en rensning, og har derfor overvejet at tilkøbe mig en slags teleskop stang til min højtryksrenser, for så at rense taget med den. Men det fremgår af instruktionerne at man ikke må bruge den ved asbest tag? Hvorfor ikke? 

Hilsen den nye gør det selv kvinde ! 


Hvad man kan gøre selv, skal man gøre det selv
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen

Hvis du har tagpap, mener jeg ikke det indeholder asbest.

Selv om du har asbest tag, må du gerne sprøjte det med algefjerner udstyr til højtryksrenseren.

Du må bare ikke højtryksrense taget, så skal der spec udstyr til.


Vi prøver igen, i morgen --

Tagpap frem til 1980 kunne godt indeholde asbest ihvertfald iflg. http://asbest-huset.dk/tagpap/

Men jeg vil ikke på nogen måder anbefale at du bruger højtryk på tagpap de risikere simpelthen at skyde hul i pappet.... 

du kunne jo også overveje  den bedste løsning som. Ville være at få brændt et nyt lag oven på den gamle og dermed har du et tagbelægning der holder de næste 30-40 år

Man må ikke højtryksrense eternit tage hverken med eller uden asbest. Grunden er at det kan ødelægge alle tage, og specielt ved asbest at asbest fibre bliver skyllet ud i kloakken og måske også spredes på grunden. 

Jeg ville nøjes med at sprøjte taget med algefjerner. Når så alger er døde efter 4-6 uger begynder de at falde af ved regn og blæst. Alternativ kan man feje lidt på taget. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Som de andre også siger, så giv det en omgang algefjerner. Det gør jeg selv en gang om året. Jeg overtog et hus med Decra tag, som var 80% dækket af alger/lav. Og nu er der under 20% der er dækket. Det tager lang tid før virkningen virkelig er synlig. Der går flere måneder. Men efter nogle få behandlinger har du et tag helt frit for alger og mos.

Der er mange som entrerer med et firma om at komme og algebehandle hvert år. Jeg ser der er en i Holstebro der tilbyder for 800 kr. for et tag. (tillæg ved svært tilgængelig) Om han kører til 7673 ved jeg ikke, men der er sikkert også noget derude. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis