Isolering i etageadskillelse ml. stue og 1. sal

Hej Lav-Det-Selv


Jeg skal i gang med at ligge nyt gulv på vores 1. sal. I den anledning, så er det planen, at jeg vil isolere etageadskillelsen, da gulvet på første stedvist er temmeligt koldt og det åbenlyst trækker.


Jeg har trævlet forum'et igennem og søgt Google tynd, hvilket har givet en del input, men også lidt forvirring.


Men der er opstået en række spørgsmål, som jeg håber på, at der en venlig sjæl eller to, der kan hjælpe lidt med.


Opbygningen af etageadskillelsen er som følger:


[22 mm gulvbrædder] der ryger af og om muligt på igen

[100 mm vingemåtter] isoleringsmateriale

[Alukraft]

[Gipsplader eller træloft]


Samme temperatur og luftfugtighed i underetagen og på 1. Sal.


Først og fremmest læser jeg nogle steder, at 100 mm isolering er nok i etageadskillesen (overvejende brandhæmmende effekt, da det er underordnet at isolere kraftigt ml. to opvarmede rum), mens andre mener, at man bør fylde hele mellemrummet (i mit tilfælde 180 mm) for bedst mulig isolerende effekt. Nogle bud på, hvad der er op og ned her?


Jeg går ud fra, at jeg bør udskifte vingemåtterne (nuværende isolering) med up to date isolering - hvilken type af isolering er anbefalesværdigt til dette formål?


Samtidig er der nogle brand-/lovmæssige krav, der skal overholdes - kan de findes et sted? Jeg syntes, at jeg har søgt med lys og lygte på diverse offentligt hjemmesider uden at komme det nærmere.


Til sidst har jeg en plan om, at skærme etageadskillsen ud mod taget/skunken, så jeg ikke får udbudne gæster (finmasket trådnet) og træk ind i etageadskillsen (hård bats og/eller vindpap 'limet' fast med skum, dvs mellem alukraft og skunkvæggen). Er det en ok løsning, og kan skummen binde på alukraft?


På forhånd tusind tak for hjælpen! 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis