Kaburatorsprit

Hej

Nu er det snart tid for at bruge kaburatorsprit til nogle benzinbiler igen. Jeg mener, at have hørt at man kan skifte kaburatorspritten ud med alm. husholdnings sprit. Er der nogen der ved, om det er rigtigt? Evt nogen der har prøvet det?

mvh Anders Kruse
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra "AndersKruse"

Hej

Nu er det snart tid for at bruge kaburatorsprit til nogle benzinbiler igen. Jeg mener, at have hørt at man kan skifte kaburatorspritten ud med alm. husholdnings sprit. Er der nogen der ved, om det er rigtigt? Evt nogen der har prøvet det?

mvh Anders Kruse

Kaburator sprit har den egenskab at den skal binde vandet(fjerne Kondens) i benzinen, og jeg tror ikke husholdningssprit er egnet til det.
Det lyder lidt af en farlig cocktail--er der ikke en mekaniker med på siden her? :o :o

Med venlig hilsen

Søren
Nu må I ikke æde mig, men jeg har altid opfattet kaburatorsprit som en erstatning for en motor der er justeret korrekt, så jeg har aldrig behøvet det.

Hvis en motor står korrekt mht. tænding, tændrør osv. burde kaburatorsprit ikke være nødvendig.

Det svarer i min verden smile til at skubbe en vogn i gang og fortælle, at den går perfekt.

Måske har jeg ikke ret, men indtil andre overbeviser mig, er det nu min tro.

Mvh. JørgenE
Hej igen

Jeg mener ikke, at husholdningssprit er farligt i benzin, jeg har oplevet at standart benzin visse steder i bl.a. USA er tilsat op til 10% ethanol.
Ethanol blander sig også fint med vand.
Det må være dejligt med en så perfekt indstillet motor, Jørgen.
Jeg har en gang oplevet at gå uhjælpeligt i stå i et stort meget trafikkeret kryds i Ålborg, det var ikke sjovt. Kbauratorsprit hjalp omgående. Hele forløbet og symptomerne var ifølge min mekaniker et udtryk for kaburatoris - så jeg tror min motor er perfekt indstillet, men blot har behov for lidt sprit af den ene eller anden slags i vinterhalvåret.

mvh Anders
Citat fra "AndersKruse"

Hej igen

Jeg mener ikke, at husholdningssprit er farligt i benzin, jeg har oplevet at standart benzin visse steder i bl.a. USA er tilsat op til 10% ethanol.
Ethanol blander sig også fint med vand.
Det må være dejligt med en så perfekt indstillet motor, Jørgen.
Jeg har en gang oplevet at gå uhjælpeligt i stå i et stort meget trafikkeret kryds i Ålborg, det var ikke sjovt. Kbauratorsprit hjalp omgående. Hele forløbet og symptomerne var ifølge min mekaniker et udtryk for kaburatoris - så jeg tror min motor er perfekt indstillet, men blot har behov for lidt sprit af den ene eller anden slags i vinterhalvåret.

mvh Anders

Hej igen

Er det ikke noget med at man så kan brænde sine ventiler af?????????????????. cry

Ø- den med justeringen køber jeg ikke :lol:

Med venlig hilsen

Søren
Der er 2 grunde til at man anvender karburatorsprit.
Dels at der i bilens benzintank dannes kondensvand, og dels fordi der dannes is i selve karburatorens (for biler med karburator) venturiindsnævring.
Da vand ikke kan opløses i benzin vil der dannes frost-klumper i tanken. Disse klumer kan stoppe benzintilførelsen til motoren.
Derimod kan vand opløses i sprit (isopropanol) og sprit opløses i benzin. Derved kan disse klumper undgås.
Annonce
Igen lidt tumpet .... olieselskaberne laver jo netop brændstof specielt til vinter og sommerbrug, der burde stoppe nødvendigheden af kaburatorsprit eller...?

Mvh. JørgenE
Jeg skal måske lige sige, at jeg i mit liv har haft vel 50 biler, også gamle engelske (nok det sværeste at have), og det er derfor jeg ikke forstår behovet for kaburatorsprit. Problemet har altid ligget et andet sted, og når det var løst, så virkede det også om vinteren.

Mvh. JørgenE
Jørgen

Der er ingen tvivl om at der kan dannes isklumper i en benzintank, på nogle bilmodeller er det mere udbredt end på andre.
Det kan f.eks hænge sammen med tankens placering på bilen, karburatorens udformning osv..
Og er der dannet is, kan problemet ikke løses ved f.eks. indgreb i bilens elektronik, justering af karburatoren osv..
på dine biler har der åbenbart ikke været tale om is i tank/karburator, og derfor heller ikke behov for sprit.
Selv har jeg heller aldrig haft behov for sprit, men derfor kan jeg ikke udelukke andres behov.

Det er korrekt, at der f.eks. i fyringsolie til vinterbrug tilsættes additiver, men dette er ikke tilfældet med benzin.
Forskellen ligger i at oliens viskositet (flydeevne) ændres med temperaturen, og bliver "tyk" ved lave temperaturer, dette er ikke tilfældet for benzinen, i de vejrlige forhold der gør sig gældende.
Spændende at følge debatten, personlig har jeg kørt i flere år uden at bruge sprit, men oplevede så pludselig en dag motorproblemer som klar var pga kaburatoris.
Er der nogen der ved om alm. husholdningssprit (ethanol) kan bruges i stedet for kaburatorsprit (isopropylalkohol)?

mvh Anders Kruse
Det er heller ikke for at lyde frelst. Men jeg har da af og til set forsømte biler, hvor de pøsede sprit på og hvor det klart var en dårlig vedligeholdt/indstillet bil.

Jeg tror jer gerne, at der kan være nogle der døjer med isdannelser, men det må være nogle gamle biler så, for det vil man da ikke tolerere i dag på nye?

Klart at jeg også ville bruge kaburatorsprit, hvis ikke der var andet der hjalp, jeg har bare aldrig haft behov, så det er nok derfor jeg undrer mig med mit store forbrug af biler.

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis