Volvo Penta MD11C - startproblem

Hej kyndige LDS'ere.. 

Har erhvervet mig en sejlbåd fra 84 med en VP MD11C, som ikke vil starte. Den er saltvandskølet. Vi har prøvet følgende: 

- Luftet ud og tilført frisk diesel uden om tanken (Måske der ku være vand i diesel)

- Foretaget kompressionstest på foreste cylinder, man kan komme til, med fint resultat. 

- Prøvet med dieselstart, uden held eller nævneværdig udslag. 

Motoren tørner fint, og der er sug på indsugningen (afprøvet ved at pille luftfilter af og holde hånden til). Senest kom der lidt dieselolie med ud i kølevandet. 

Fra tidligere ejer, er historien at den har været sværere at starte sidste sæson og ku ikke komme igang i denne sæson. Der er skiftet startermotor og dyser. 

En lokal mekaniker har afprøvet af komme lidt olie ind til stempler, også uden nogen positive udslag.

Kan i komme i tanke om, hvad der ellers kan prøves ? 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et forslag, kunne være tilbringerpumpen. Hvis den ikke giver tryk nok, får dysepumpen ikke den mængde den skal have. Jeg ved at de gamle Volvo´er har ondt ved at starte, hvis tilbringerpumpen ikke er i orden, i særdeleshed hvis tanken ligger under niveau af motoren. 

Dette er kun et forslag.

Mvh Finn

Næsten ligegyldigt hvor dårlig kompressionen er på en dieselmotor vil man altid kunne få den til at "knalde" på dieselstart. 

Hvis der tilføres lidt olie på stempeltoppen vil kompressionen altid være i top de første 100+ omdrejninger.

At der kommer dieselolie ud af udstødningen viser at mindst en dysse sprøjter.

Derfor bør der ikke være noget til hindre for der er spræl og liv i mindst en cylinder (læs den kan gå på en cylinder).   

Men, inden jeg fremsætter nogen teori om hvor og hvorfor  ................. bør du nok fortælle i klart sprog om i kan få motoren til og rotere, uden at køre på startmotoren, enten på dieselolie eller dieselstart, samt hvilken af delene.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

@Finn: Tanken ligger ca. i niveau. Men vi har også prøvet med en dunk med dieselolie. Men det kan selvfølgelig være dieselpumpen, som ikke giver tryk nok. Kan man nemt teste det? 

@nitter: Ja, det undrer mig også at den ikke vil knalde ved dieselstart, selv på den ene cylinder hvis anden var defekt. Den vil slet ikke kører selv, så det er via starteren at vi får den til at rotere. Det er prøvet med dieselolie og med dieselstart, men ikke samtidig. Det ku måske prøves af.


farnholdt85 skrev den 19-07-2017 11:20:39

@Finn: Tanken ligger ca. i niveau. Men vi har også prøvet med en dunk med dieselolie. Men det kan selvfølgelig være dieselpumpen, som ikke giver tryk nok. Kan man nemt teste det? 

@nitter: Ja, det undrer mig også at den ikke vil knalde ved dieselstart, selv på den ene cylinder hvis anden var defekt. Den vil slet ikke kører selv, så det er via starteren at vi får den til at rotere. Det er prøvet med dieselolie og med dieselstart, men ikke samtidig. Det ku måske prøves af.


Ja ok, -NULL- liv.

Æh øh, formoder i har diesel på pumpen når i prøver at starte med dieselstart !!!

Kommer lige til at se, du ikke skriver noget om i har sat et nyt og korrekt brændstoffilter på indsprøjtningsanlæget, har i eller ej ???

Det er alt rigeligt du har en gammel rengjort flaske med dieselolie til at føde dieselpumpen gennem en slange (laveste punkt hævet over indsprøjtningspumpens højde). Du skal bare være klar over at der absolut ingen luft må komme til pumpen i dieselolien uden det vil tage jer en rum tid og få luften kørt ud igen.

Som det sidste inden ............ kan du løsne omløberne en omgang på dysserørene oppe på dysserne. Ved og køre på selvstarteren skal du kunne få diesel til at løbe ud. Det går lidt tid inden det begynder at løbe hvis indsprøjtningsanlæget er tørt. Husk lige ikke og køre starteren for varm !!!

Alt kører med starteren skal foregå med gashåndtaget fuldt åbent.

Lad mig høre resultatet af din testkjøren.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

@Nitter: Tak for svar. Jeg tager en ny testkørsel og melder tilbage. Brændstoffilter skulle være serviceret af tidligere ejer, så gik ud fra det var ok. Men det tjekker jeg også. Kan der være noget i det elektrisk system, som "slukker" for motoren ligesom en dødmands-knap på en motorcykel, hvis en føler/termostat er defekt?

Annonce
farnholdt85 skrev den 19-07-2017 13:05:33

@Nitter: Tak for svar. Jeg tager en ny testkørsel og melder tilbage. Brændstoffilter skulle være serviceret af tidligere ejer, så gik ud fra det var ok. Men det tjekker jeg også. Kan der være noget i det elektrisk system, som "slukker" for motoren ligesom en dødmands-knap på en motorcykel, hvis en føler/termostat er defekt?

 Mener ikke der er nogen form for nøglestop på den model. Det foregår ved du skubber gashåndtaget under tomgangspunktet. Under alle omstændigheder skal du kunne se ledningstilslutningen på enten pumpen eller regulatoren hvis ...............

Vil lige se senere om det kan lykkes og google noget lekture på motoren.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Fik lige tid alligevel.   

Betjeningsvejledning til motoren: http://www.sailingisabell.nl/pdf/Vo...stBook.pdf

Teknisk manual: https://www.maritimepropulsion.com/files/pdf/1001252

Begge er på udendansk, håber ikke det gør noget ???

Åh ja, kan se der er stop med kabel på den model. Stophåndtaget skal være trykket ind for at motoren vil køre.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis