Rust på bestik efter ny vandinstallation

Efter vi fik ombygget køkkenet har vi haft problemer med at der kommer rust på bestikket der er vasket i opvaskemaskinen.

Vi har kigget ind i opvaskemaskinen for at se om der er dele af den der er rustet, men fandt ikke noget. Vi har udskiftet begge trådkurve i opvaskemaskinen, idet plasticen var perforeret nogle steder, og vi har samtidig skrubbet al rust af al bestik, men alligevel kommer det igen.

Mit spørgsmål er om rustproblemet kan skyldes den nye vandinstallation?

Her ses den del af den nye installation der ikke består af pex-rør; vandet løber op gennem ventilerne med de røde vingegreb, rundt og ned gennem de sølvfarvede rør og så videre gennem pex-rørene til opvaskemaskinen:



Arne
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror ikke det er dine nye rør, de er jo galvaniserede indvendigt.

Men prøv at kikke forfiltret til vandindtag på opvaskeren, måske har der samlet sig jernspåner fra gevindskæringen.

Du kan sætte dit bestik i blød i ren eddike natten over, det fjerner flyverusten.

( du kan også bruge en del eddikesyre, og 6 dele vand)


Vi prøver igen, i morgen --

Typisk er det ting som ostehøvl (af den slags med en tråd) og kartoffelskrællere (grønsagsskræller) der giver flyverust i opvaskeren, da de ikke er 100 % rustfrie. Jeg har knive fra Global, og hvis de kommer i opvaskeren, ja så ruster de, selvom der står i brusuren at de kan tåle det  
Så start med at kontrollere hvad i sætter i opvaskeren.
Jeg tror heller ikke det er vandet, for så ville i kunne se det også når i tapper vand fra hanen.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

@je_ns, jeg har nu tømt forfilteret for noget brunligt snavs, så må vi se om det hjælper. Men mon ikke man skal lade bestikket ligge i eddike så kort tid som muligt, da metallet ellers bliver ætset?

@PinkHenrik, vi kommer aldrig kokkeknive og lignende i opvaskemaskine, så de ikke bliver sløve for hurtigt, men vi har førhen i mange år lagt osteskærere og tyndskrællere i opvaskemaskine uden problemer.


Arne

... og så fandt jeg forleden en meget rusten hæfteklamme under sien i bunden af opvaskemaskinen! Måske burde jeg have set den før, men til mit forsvar vil jeg sige at den er meget lille og svær at få øje på når man stikker hovedet ind i en mørk opvaskemaskine ...

Men læren må altså være at tjekke ALT efter i en opvaskemaskine – inklusive filteret i vandtilførselsledningen – for rustkilder.


Arne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis