Hvilken type græs invaderer græsplænen?

Vi har fået en del store pletter af denne type græs som har bredde blade. Græsset er meget blødt og dejlig at gå på, men jeg ved ikke om det er noget vi skal fjerne?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der kommer med tiden flere slags græs og kløver i plænen. Det kan man ikke gøre noget ved, der er kun at  holde plænen klippet så ses forskelle ikke så meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Jo billigere græsblanding man køber, des mere "ukurant" græs kommer der, og det har det med efterhånden at brede sig, og overtage det "gode" græs.

Men som Elmanden pointerer, holdes græsset kortklippet, ses det ikke.

Dog har det ukorrente græs det med at gro noget hurtigere.

Vi prøver igen, i morgen --

Ja plænegræsfrø er jo stort set altid blandinger, der skal sikre både slidstyrke, farve og "barfods"værdi. Af indlysende årsager vil nogle græssorter trives bedre i den jord de sås i end andre. I dit tilfælde ser det ud til at være det bløde rapgræs, der trives bedst (en af de dyrere sorter). Jeg gætter på området er solrigt og sjældent bliver rigtig tørt?
Normalt plejer det at være det billigere men slidstærke rajgræs, der over tid dominerer, da rajgræsset er mere tørke og slidtålende.

Jeg er ret sikker på det er Hundegræs.  

Lars ON skrev den 19-07-2017 15:01:52

Ja plænegræsfrø er jo stort set altid blandinger, der skal sikre både slidstyrke, farve og "barfods"værdi. Af indlysende årsager vil nogle græssorter trives bedre i den jord de sås i end andre. I dit tilfælde ser det ud til at være det bløde rapgræs, der trives bedst (en af de dyrere sorter). Jeg gætter på området er solrigt og sjældent bliver rigtig tørt?
Normalt plejer det at være det billigere men slidstærke rajgræs, der over tid dominerer, da rajgræsset er mere tørke og slidtålende.

Du har muligvis ret da pletter kun er de steder i vores have hvor græsset ikke er tørt som det er for tiden. Jeg tror vi lader det gro og sprede sig. Det er lækkrt blødt og tæt græs.

Hundegræs skulle være træls at gå på da det stikker hvis det er klippet. (Hvis jeg har læst rigtig). Dette her er derimod lækkrt blødt.

Jeg har også totter af både Hundegræs og (Eng)rottehalegræs i plænen og førstnævnte er netop dejlig blødt at gå på, hvorimod sidstnævnte er noget stift i det.  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis