At lave højttaler om til soundbar

Hey jer   

Jeg har et par fede gamle højttalere og tænkte om jeg på en eller anden måde kunne lave dem om til en soundbar til mit digitale tv. Anybody knows how ?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er det jo ikke nemt for os andre dødelige at vide hvad "et par fede højttalere" dækker over. Er det et par store Cerwin Vega'er bliver det jo nok ikke en lille elegant slank bar ud af det.

Generelt er det skal ikke så ligetil at lave et andet kabinet til en højttaler. Volumen skal være det samme, dæmpning materiale og eventuelle basrefleksrør skal udføres ens. Hvis højttalerne er af et kendt mærke kan du være sikker på at det er brugt rigtig mange timer på udregninger, laboratorieforsøg, målinger og andet. 

Men igen, det er jo ikke nemt at råde, når du ikke fortæller hvilke højttalere der drejer om. 

Mvh

BS


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej BS  

Jeg vil helst ikke ind i en hi-fi disussion om hvilke højttalere der er fede. Glem Fede. Tænk mere overordnet om det kan lade sig gøre at lave en soundbar ud af højttalere.

Vh Mambo

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Alt kan lade sig gøre   
Du bygger bare en kasse og monterer dine enheder i den, og sætter den til anlægget/tv'et.
Så finder du ud af om det lyder godt, eller om du skulle lave kassen større eller mindre. Bruge mere eller mindre dæmpning, eller have en eller to basporte i kassen.
Det er det der hedder "Trial and error"....eller "Leaning by doing".   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Nu skal du bare overhøre alle de bekymrede råd som kommer - som Pink H skriver kan alt laves...  

Lad os antage du har en 65" hængende på væggen, så lav da en aflang hylde i ex. 10cm tykkelse, en passende bas vendt nedad od 2 mindre fuldtoner vendt frem. Lav kassen lukket - det er nemmest teknisk og mekanisk. Find en lille forstærker på skrotten med linie-indgang og tilslut via ex. en hoved.tlf. udgang på tv-et, så klares det via remoten. Lav det i mdf, så skal spartel og pudsemaskinen heller ikke på overarbejde i sommervarmen...   - det er kun dine kreative evner, hænder og google, der sætter begrænsningerne.. 

 Og husk - del gerne fotos med det færdige resultat - vi andre vil jo også gerne dele succesen  med dig.

 Vh. Carsten




 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også