trædimensioner i tommer og fod

Hej

Jeg skal bygge noget, hvor alle mål på trædimensionerne er angivet i tommer og fod, da det er en amerikansk tegning. Er der en nem måde at finde frem til de rette stykker træ i byggemarkedet, som altid er angivet i mm? Det er forskallingsbrædder og lægter, så vidt jeg kan se på min tegning :-)

Vh Anders


Vh Anders
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


Længden på næsten alt træ passer i fod, da længden altid springer med 30 cm

De andre mål må du jo så finde det der passer bedst.


Vi prøver igen, i morgen --

1 tomme er 25,4 mm og en fod er 12 tommer. Så det er muligt at regne sig til mm, cm og m.


fase
S. Fabrin skrev den 14-07-2017 13:50:15

1 tomme er 25,4 mm og en fod er 12 tommer. Så det er muligt at regne sig til mm, cm og m.

 Gid det var så vel, for træ... 

Dimensioner for træ var oprindeligt opgivet som 'råt' træ, før nogen forarbejdning (høvling, pudsning osv.), men sidenhen så er der tilkommet yderligere 'processoptimeringer' som har kappet endnu mere af målene! det link jeg lagde op tidligere opgiver de 'nominelle' mål for tømmer


 

Du har  da ret i at 1" høvlet ikke mere er 1", men, så vidt jeg husker 19mm. Det ændrer dog  ikke at 1" er 25,4 mm. Hvis du ser i den nederst tabel, som godt nok er længdeangivelser, passer mine målangivelser.


fase
Annonce

Godt og brugbart link, Hideout, tak for det.


Men problemet opstår jo kun ved målene "på tværs", længdemålene passer med 1" = 25,4 mm.



Godt og brugbart link, Hideout, tak for det.


Men problemet opstår jo kun ved målene "på tværs", længdemålene passer med 1" = 25,4 mm.



Længderne er nemme nok synes jeg. Men jeg kan bare ikke finde en 2x2 eller 1x3 forskalling på nettet nogen steder. Og kan ikke gennemskue hvad mm målene er for disse dimensioner. Er der en af jer der kender dem?


Vh Anders

Fonzelius, kig nu på Hideouts link, der står det alt sammen.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis