Fugt i mur fra sokkel

Hej

Jeg er ved at sætte et gammelt vaskehus (ca. 1920) i stand. Ydermurerne er enkeltsten mursten.

Jeg har brudt det gamle gulv op og begyndt at grave ud, Soklen er af blandet kvalitet :-) Enkelte steder har jeg understøbt, men størstedelen er lavet af mursten eller blot støbt af gammel mørtel og sten.

Der er ikke murpap mellem murstensvæg og sokkel og jeg kan se at der trænger fugt op i murstenene.

Min plan var at lave gulvisolering og støbe gulv. Da det kun er en enkeltstensmur, ville jeg lave et indvendigt skelet i reglar for både at forstærke konstruktionen og få plads til isolering. Rummet skal fortsat bruges som vaskehus.

Mit spørgsmål er hvordan jeg skal forholde mig til den optrængende fugt?

Jeg vil rigtigt gerne undgå fx at skulle skære ud i murstene til murpap. At grave ud og smøre noget på soklen er ikke rigtigt en mulighed pga. soklens udformning.  

Ved godt at den helt korrekte måde at gøre det på, er at understøbe overalt og indlægge murpap, men så er projektet pludselig langt større og det er trods alt bare et vaskehus og ikke beboelse.

Kan jeg lade fugten være (huset har jo trods alt stået i mange år) og undgå at det trænger ind ved at sikre at dampspærre er helt tæt?


Pft. Jacob

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der er risiko for fugtindtrængen eller fugttilførsel indefra (fortsat funktion som vaskehus) ville jeg undgå isolering med materialer som træ og gips. Har ikke erfaring med cement plader på stål skelet.
Alternativer kunne være slet ikke at efterisolere vaskerummet eller bruge en Ceporex plader istedet. 


 

Hvad med stålskelet, isolering og vådrumsgips?

Eller er det dumt at lade en fugtig mur være bag ved ny forsatsvæg? Men sådan er det ved i gamle bygninger hvor man ikke brugte murpap?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis