Bagesten/bagestål.

kovas
kovas
2269 9670

Hej til jer som er vilde med at bage.

Min gamle bagesten som var en keramisk flise nede fra tømmerhandlen, brækkede pludselig midt over. Nu kunne den jo godt bruges stadigvæk, men jeg lavede en søgning på bagesten for at få et indtryk af hvad der var på markedet. Og her kom der så et hit på "bagestål" en 6 eller 8 mm jernplade i stedet for stenet. den skulle efter signe indeholde 18gange så meget varme som en sten. 

Indrømmet så faldt jeg for ideen og kørte ovet til den lokale smed og fik ham til at klippe en plade til mig. Han skulle ha en hel plade ud for at gøre det, men der stod nogle stumper af rå dørkplade som kunne klippes til. Så fik jeg sådan en.

Ideen er at man skal lave noget dej som er ca 1del vand 1del grovmel og ælte det til det hænget sammen om krogen og består glutenprøven. op til 25min alt efter melet. Man kan læse om det på bagestålet.dk. Man behøver jo ikke købe deres plade.

Jeg er meget overrasket over hvor godt det fungerer. Og undre mig over at emnet  ikke har været oppe her endnu. Det er det så nu.

Håber på at høre fra nogle andre bagenørder som enten selv bruger stålpladen eller som bare er interesserede.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kovas
kovas Trådstarter
2269 9670

Er der virkelig ingen bagenørder blandt 40000 LDSere?

Man kan også lave egne pitabrød.  

Mange hilsner Kovas,

Godt nok en gammel tråd det her - men kan se du stadig er aktiv herinde.
Vi står og skal udskifte vores bagesten med bagestål. Vi kunne selvfølgelig købe ved en butik, men kan muligvis skaffe noget selv til en brøkdel af prisen. Spørgsmålet er bare - hvilken type stål skal jeg forelægge smeden vi skal bruge?

Kan du huske hvad du fik fremstillet dengang? Det skal jo gerne være egnet til fødevarer.
På forhånd tak for hjælpen.
AskH.
AskH.
858 2860
Jeg har selv et bagestål og det er vist helt standard skibsstål det er lavet af.
Tricket i forhold til fødevarer er at du skal mætte pladen med madolie fx vindruekerneolie. Den skal have et godt lag på begge sider også bages i to timer så olien hærder.
Bagestålet har en vedligeholdelses vejledning hvor de gennemgår metoden

Ask
Annonce
kovas
kovas Trådstarter
2269 9670
Hej hvor hyggeligt at denne tråd bliver genoplivet. Det jeg købte var et stk sort dørkplade, det med rompe tern på den ene side, den glatte side sleb jeg med vinkelsliberen for at få glødeskal væk derefter behandlede jeg den med rapsolie som AskH skriver. Jeg vil tro at det forsegler pladen. Men hvis man vil være sikker på at det kan godkendes af fødevaremyndighederne så er det nok billigst at købe det i en butik der er flere netbutikker som forhandler det. jeg gav min plade olie af to omgange. Jeg bager på det hver uge. Bager stort set alt vores brød.

Mange hilsner Kovas,

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

1. Kitchenaid Artisan
    Lav-Mad/drikke (8 svar)
  2. Bagemaskine
    Lav-Mad/drikke (184 svar)
  3. Erfaringer med Røremaskiner
    Lav-Mad/drikke (27 svar)
  4. Lagkage - ideer ønskes
    Lav-Mad/drikke (2 svar)
  5. Bagning
    Lav-Mad/drikke (15 svar)
  6. Bagte kræmmerhuse
    Lav-Mad/drikke (2 svar)
  7. Alu plade.
    Lav-Hobby (4 svar)
  8. Pizza opskrift
    Lav-Mad/drikke (6 svar)
  9. Dørkplade
    Lav-Hus (4 svar)
  10. Låse beslag revet løs - kan plastic repareres?
    Camping (4 svar)

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her