Bagesten/bagestål.

Hej til jer som er vilde med at bage.

Min gamle bagesten som var en keramisk flise nede fra tømmerhandlen, brækkede pludselig midt over. Nu kunne den jo godt bruges stadigvæk, men jeg lavede en søgning på bagesten for at få et indtryk af hvad der var på markedet. Og her kom der så et hit på "bagestål" en 6 eller 8 mm jernplade i stedet for stenet. den skulle efter signe indeholde 18gange så meget varme som en sten. 

Indrømmet så faldt jeg for ideen og kørte ovet til den lokale smed og fik ham til at klippe en plade til mig. Han skulle ha en hel plade ud for at gøre det, men der stod nogle stumper af rå dørkplade som kunne klippes til. Så fik jeg sådan en.

Ideen er at man skal lave noget dej som er ca 1del vand 1del grovmel og ælte det til det hænget sammen om krogen og består glutenprøven. op til 25min alt efter melet. Man kan læse om det på bagestålet.dk. Man behøver jo ikke købe deres plade.

Jeg er meget overrasket over hvor godt det fungerer. Og undre mig over at emnet  ikke har været oppe her endnu. Det er det så nu.

Håber på at høre fra nogle andre bagenørder som enten selv bruger stålpladen eller som bare er interesserede.



Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der virkelig ingen bagenørder blandt 40000 LDSere?

Man kan også lave egne pitabrød.  



Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Godt nok en gammel tråd det her - men kan se du stadig er aktiv herinde.
Vi står og skal udskifte vores bagesten med bagestål. Vi kunne selvfølgelig købe ved en butik, men kan muligvis skaffe noget selv til en brøkdel af prisen. Spørgsmålet er bare - hvilken type stål skal jeg forelægge smeden vi skal bruge?

Kan du huske hvad du fik fremstillet dengang? Det skal jo gerne være egnet til fødevarer.
På forhånd tak for hjælpen.
Jeg har selv et bagestål og det er vist helt standard skibsstål det er lavet af.
Tricket i forhold til fødevarer er at du skal mætte pladen med madolie fx vindruekerneolie. Den skal have et godt lag på begge sider også bages i to timer så olien hærder.
Bagestålet har en vedligeholdelses vejledning hvor de gennemgår metoden


Ask
Hej hvor hyggeligt at denne tråd bliver genoplivet. Det jeg købte var et stk sort dørkplade, det med rompe tern på den ene side, den glatte side sleb jeg med vinkelsliberen for at få glødeskal væk derefter behandlede jeg den med rapsolie som AskH skriver. Jeg vil tro at det forsegler pladen. Men hvis man vil være sikker på at det kan godkendes af fødevaremyndighederne så er det nok billigst at købe det i en butik der er flere netbutikker som forhandler det. jeg gav min plade olie af to omgange. Jeg bager på det hver uge. Bager stort set alt vores brød.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Nu er brug af en jernplade i privat bageovn jo ikke raket eller levnedsmiddelvidenskab ;)
Almindelig plade i tre eller fem millimeter jern er fint. Stryg hellere med linolie, det forsegler bedre end vanlig madolie.
 Nu er rust nok ikke det største problem i vore helårs opvarmede køkkener, så brug hvad du synes bedst om... 

Annonce
"Nu er brug af en jernplade i privat bageovn jo ikke raket eller levnedsmiddelvidenskab ;)"  Nej det er der vel heller ikke nogen som har påstået? Men jeg synes da at det er ok at spørge til evt fødevare godkendelse. Det er meget forskelligt hvor meget folk går op i det emne. Nogle siger at man skal købe noget engroberet jernplade. (nålerenset med trykluft) For at komme af med glødeskal. Andre som jeg tager det ik så tungt. Men hvis man går op i fødevare sikkerhed så ville jeg ikke bruge linolie, da det er et teknisk produkt. Olivenolie er dårligt til at størkne. Hvorimod de andre olier du alligevel har i køkkenet er fine til det. Den side som jeg bruger bliver efterhånden slidt så enten kan man genbehandle eller bare køre videre.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej.
Jeg har en tilføjelse til dette bage stål. Nå5r jeg laver en dej med over 50% fuldkornsmel og på ca 80% hydration så er det svært for mig at undgå at brødet flader ud, selvom bagestålet er 250gr varmt. Man kan på youTube  se uendelig mange videoer med brød so er så oppustede at det nærmest vil ta en hel pakke kærgården at smøre det. det er ikke det som jeg er ude efter. Etb tættere brød med mindre huller, men dog hævet lækkert. Jeg kom så på at man måske kunne støtte brødet lidt i starten. Og gik ind til den lokale smed og fik 2 stk vinkeljern 35x35mm 3mm tyk i pladens bredde, Her er et par billeder af resultatet.

Som jeg ikke er tilfreds med

Med støtte.

Som jeg gerne vil ha det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg brugte en, og den er god. :)
... "linolie, da det er et teknisk produkt" ?
Hvilken hemmelig og risikobetonet teknikalitet kender du ved linolie?
 
Det købes af tusinder i dyre domme, og spises ubehandlet gennem generationer(!) af helsefreaks under navnet Hørfrøolie.

Tyskere, som er ganske risiko og sikkerhedsfokuserede, har en gammel traditionel ret med pillekartofler og linolie.
Smager skrækkeligt, men har aldrig hørt om sygdom i den forbindelse... 

Måske du skulle holde dig til at dele dine erfaringer med gammel dørkplade og vinkeljern i bageovnen?

/hilsener fra en berejst smed 
LaRi skrev den 07-07-2021 20:09:58

... "linolie, da det er et teknisk produkt" ?
Hvilken hemmelig og risikobetonet teknikalitet kender du ved linolie?

Jeg vil tro at beskrivelsen er fordi han har læst denne artikel https://samvirke.dk/artikler/hvad-er-forskellen-paa-hoerfroeolie-og-linolie-der-begge-fremstilles-af-hoerfroe

Mit bud er at det kan koges ned til at den linolie du køber hos fx farvehandleren næppe er produceret under forhold der er godkendt til (eller for den sags skyld anbefalelsesværdige til) fødevarer. Det handler jo om mere end hvilke råvarer produktet består af men også rengøring, materialevalg til de maskiner der bearbejder produkter mv.

 


Ask
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis