Bagesten/bagestål.

Hej til jer som er vilde med at bage.

Min gamle bagesten som var en keramisk flise nede fra tømmerhandlen, brækkede pludselig midt over. Nu kunne den jo godt bruges stadigvæk, men jeg lavede en søgning på bagesten for at få et indtryk af hvad der var på markedet. Og her kom der så et hit på "bagestål" en 6 eller 8 mm jernplade i stedet for stenet. den skulle efter signe indeholde 18gange så meget varme som en sten. 

Indrømmet så faldt jeg for ideen og kørte ovet til den lokale smed og fik ham til at klippe en plade til mig. Han skulle ha en hel plade ud for at gøre det, men der stod nogle stumper af rå dørkplade som kunne klippes til. Så fik jeg sådan en.

Ideen er at man skal lave noget dej som er ca 1del vand 1del grovmel og ælte det til det hænget sammen om krogen og består glutenprøven. op til 25min alt efter melet. Man kan læse om det på bagestålet.dk. Man behøver jo ikke købe deres plade.

Jeg er meget overrasket over hvor godt det fungerer. Og undre mig over at emnet  ikke har været oppe her endnu. Det er det så nu.

Håber på at høre fra nogle andre bagenørder som enten selv bruger stålpladen eller som bare er interesserede.



Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til jer som er vilde med at bage. Min gamle... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
LaRi skrev den 07-07-2021 20:09:58

... "linolie, da det er et teknisk produkt" ?
Hvilken hemmelig og risikobetonet teknikalitet kender du ved linolie?
 
Det købes af tusinder i dyre domme, og spises ubehandlet gennem generationer(!) af helsefreaks under navnet Hørfrøolie.

Tyskere, som er ganske risiko og sikkerhedsfokuserede, har en gammel traditionel ret med pillekartofler og linolie.
Smager skrækkeligt, men har aldrig hørt om sygdom i den forbindelse...

Måske du skulle holde dig til at dele dine erfaringer med gammel dørkplade og vinkeljern i bageovnen?

/hilsener fra en berejst smed 

 Hvad er du så sur over?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Man kan  osse bare bage et formbrød, så behøver man ikke at tænke på ovenspring og ear 

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis