Havetraktor sverige

HJÆLPPPPPPPPPPPPPPPPPPP - der må være en af jer derude der måske ved  noget. Jeg sidder her i Sveriges land ude midt i den skånske skov og det  er jo vidunderligt - MENNNN min havetraktor vil ikke fungere. Når jeg  tænder for den drejer akslen kun  1 gang rundt og stopper så. Når man  tvinger den over "stoppunktet" så kører den en omgang til og stopper så  igen. Troede det var fordi der var noget galt med batteriet, men det er  det ikke. der er masser af strøm og har også prøvet med bilbatteriet.  Nogen ideer ??????? - er akslen blevet lidt skæv så den ikke drejer  ubesværet rundt ???? er startermotoren så slidt at den ikke kan dreje  akslen rundt ???? eller hvad en i Hel kan der være galt


bjarne
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at pil tændrøret ud, og kør så lidt med starteren, går det fint så sæt tændrøret i igen, og prøv om den vil starte.

Vil den stadig ikke kunne det tyde på en dårlig starter, eller dårlige forbindelser.


Vi prøver igen, i morgen --

Som det første trækker du lige oliepinden og se efter om krumtaphuset ikke er halvvejs fyldt med benzin. Hvis, dræn motoren og påfyld ny olie samt husk og lukke for benzinhanen efter endt brug for eftertiden.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

tak for jeres svar, men problemet er i første omgang ikke at den ikke vil starte. problemet er, at startermotoren ikke kan dreje akslen mere en en omgang rundt hvor den så stopper. det virker som om der er en eller anden hindring der gør, at startermotoren ikke har kraft nok til st dreje akslen forbi dette punkt. troede som sagt først det var fordi der ikke var strøm nok på batteri, men det er der. saaaaaaa  hvad pokker er det der sker ? 


bjarne
bjarnefroslev skrev den 12-07-2017 22:04:23

tak for jeres svar, men problemet er i første omgang ikke at den ikke vil starte. problemet er, at startermotoren ikke kan dreje akslen mere en en omgang rundt hvor den så stopper. det virker som om der er en eller anden hindring der gør, at startermotoren ikke har kraft nok til st dreje akslen forbi dette punkt. troede som sagt først det var fordi der ikke var strøm nok på batteri, men det er der. saaaaaaa  hvad pokker er det der sker ? 

 Det vil jeg nu ikke mene er problemet i første omgang. Hvis min diagnose er korrekt og du uheldigvis får startet dyret, varer motoren din i ca 1-2 minutter før plejlstangen giver op og slår hul i krumtaphuset grundet manglende smøring.   

Og et fyldt krumtaphus giver sjovt nok de problemer du beskriver.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak skal du have nitter.

Hele forhistorien er at drivremmen røg af, hvorefter jeg tippede traktoren om på siden for at sætte den på igen. Det er sikekrt her problemet er sket, idet benzin eller olie så er røget i kaburator eller et andet sted hen hvor det ikke skulle. Min idioti

Status er.

1. Har tømt olie af - så når man måler på oliepinden er er der intet dernede. ( der skal selvfølgelig nyt olie på )

2. Når tændrør sidder i vil startermotor kun dreje akslen 1 omgang hvorefter den stopper og skal hjælpes over stoppunktet. Derefter kan den køre en omgang til og så skal den hjælpes igen

3. Når tændrøret er fjernet kører den lystigt rundt hele tiden

4. Konklussionen ?????? for mig at se ( den ubehjælpsomme ) er, at når tændrøret er ude, sker der ingen kompression / modtryk hvorfor den kan dreje rundt. NÅR tændrøret er i sker der en komprerssion / modtryk der gør at akslen ikke kan dreje rundt --- Så er spørgsmålet hvorfor ??? Er det fordi kaburator eller andet er stoppet og at modtrykket derfor ikke kan komme ud ????? eller er der andet der er stoppet ????





bjarne
Annonce

Hvis startmotoren ikke han trække motoren rund er min erfaring at det typisk er dårlige forbindelser. En havetraktor står måske mange gange lidt fugtigt og kabler og forbindelser kan irre eller ruste. min erfaring er at det typisk er stelforbindelsen det går galt med. Batteriet har direkte forbindelse til stellet/traktoren - motoren er skruet på stellet og starteren er skruet på motoren. Alle steder hvor rust og ir kan komme imellem. Dit start-relæ har også en stelforbindelse.

Hvis du ellers har tjekket alt i de foregående indlæg så prøv flg.

Har du mulighed for at måle. så mål strømtabet til starteren. "plus på batteriet til plus på starteren" der skulle meget gerne være nul volt når du så turner motoren må du max måle ca. 3 volt.  "Det er spændingstabet" Mål også spændingen på batteriet . Der kan sagtens være 12volt  men kun det halve når du belaster det. "Så har du et dårligt batteri"

Har du ikke mulighed for at måle. eller har du målt og fundet en fejl men SKAL bare have den igang. Så tag dine startkabler, som jeg kan forstå du har, og sæt et på minus batteri til bolten hvor starteren er skruet på. "Pas på ikke at lade den røre pluspolen på starteren. Kan den nu starte?

Hvis ikke så sætter du, ud over det første kabel, det andet kabel på batteri plus og forsigtig holder du den anden ende på pluspolen på starteren. Dette vil gniste og starteren vil forsøge at køre rundt. Hold den godt til  så den ikke gnister men pas på ikke at røre noget stel/selve starteren da dette vil kortslutte dit batteri. Hvis motoren køre fint rundt nu fejler din starter ingenting. 

Vær opmærksom på at motoren nødvendigvis ikke starter da du normaltvis skal have aktiveret sædekontakten/kobling og frakoblet klipper for at starteren kan aktiveres. Du kan være heldig at kun kobling skal aktiveres for at motoren starter.

 MEN PAS PÅ OG TÆNK DET HELE IGENNEM INDEN DU GØR NOGET. 

En lille tilføjelse. I nogle tilfælde, hvis starteren er meget slidt, kan du fint starte når motoren er kold. Når du så har kørt et stykke tid, og slukker den fordi remmen er faldet af. Kan du ikke starte igen fordi starteren nu er varm pga motoren. Så kan den først starte igen når det hele er kølet af. 


Lasse

Tak igen.

Har prøvet at sætte startkabler direkte til starter. Problemet er det samme

a. når tændrør sidder i, kan startmotoren kun dreje akslen rundt en gang før den skal hjælpes over stoppunktet

b. når tændrør er ude,  så drejer startmotoren akslen rundt hele tiden som den skal

Da forskellen på om tændrør er i eller ude jo kun er ? , at der ikke er noget modtryk inde i motoren når tændrør er ude, må problemet vel være at et eller andet er tilstoppet så den ikke kan komme af med det overtryk der hindrer statmotoren i at dreje akslen rundt --- eller hvad ?????


bjarne

Ja så ville jeg nok, hvis du er sikker på selve motoren virker, dødsdømme startmotoren. 

Det eneste alternativ er at få den målt igennem for at være helt sikker. 

Nogle af viklingerne inde i starteren er formentlig irret og kort-sluttet så den ikke yder fuld effekt.

en ny koster nok i omegnen af 500,-


Lasse

Har haft et lignende problem. Det var kullene i startermoteren der var knust. Nye kul og rens af startmortor, så kunne den igen.

Tak for hjælpen allesammen

Et fantastisk forum

Problemet blev løst. Løsningen var:

a. tømme olie ud så jeg var sikker på at der ikke var benzin eller andet blandet op i det - Påfyldning af nyt

b. Nyt tændrør

c. Rense kaburator

Og vupti så fungerede det helt fint. Gætter på at det var en beskidt oliefyldt kaburatpor der var skylden

Tak endnu engang allesammen


bjarne
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis