Lysdæmper og ventilator på badeværelse


Hej,

I forbindelse med renovering af badeværelse tænker jeg pt lidt på el delen. Jeg vil gerne have lysdæmper på og samtidig også en ventilator. Jeg ved at man kan fx sætte en tavlelysdæmper på og så en kroneafbryder til hhv lys og ventilator. Men egentlig ville jeg gerne have at ventilator tændtes og slukkede sammen med lyset. Men da jeg jo ikke kan sætte en ventilator på efter lysdæmperen, tænkte jeg på om der findes en lysdæmper (til tavle eller dåse) , hvor der er en udgang på som tænder (til vent.) men altså ikke dæmpes? Så der altså ved kip på kontakt er en udgang der er dæmpet til lys og en udgang der bare leverer 230V uden dæmp til ventilator?

Håber at I forstår hvad jeg mener ;)

PFT 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Forstår godt hvad du mener, men har ikke umiddelbart kendskab til sådan en. Men en mulighed er jo at have en afbryder der tænder lys og ventilator. Det er så den der skal bruges "til daglig" Efter denne sættes dæmper til lyset. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kunne købe en af de ventilatore med pir føler i. Så skal den bare have fast fase, også kan du bruge en helt almindelig lys dæmper til lyset.   

Ellers kan det laves med en 2M dåse. 1stk 2-polet afbryder, og en lysdæmper.  Den 2-polede afbryder tænder for ventilator, og lyset, men på hver deres mellemledning. Lyset kan så derefter reguleres på lysdæmperen.

Det kan sikkert laves smartere, hvis man har lidt mere relæ kendskab, og kender til alle de nye relæer der findes. Men det her var hvad jeg kunne komme op med. :) 

Er glad for I forstår hvad jeg mener hehe 

ev elmand skrev den 12-07-2017 15:08:43

Forstår godt hvad du mener, men har ikke umiddelbart kendskab til sådan en. Men en mulighed er jo at have en afbryder der tænder lys og ventilator. Det er så den der skal bruges "til daglig" Efter denne sættes dæmper til lyset. 


Hvordan mener du med efter denne sættes dæmper? Altså i dåsen? 

Illisher skrev den 12-07-2017 15:59:22

Du kunne købe en af de ventilatore med pir føler i. Så skal den bare have fast fase, også kan du bruge en helt almindelig lys dæmper til lyset.   

Ellers kan det laves med en 2M dåse. 1stk 2-polet afbryder, og en lysdæmper.  Den 2-polede afbryder tænder for ventilator, og lyset, men på hver deres mellemledning. Lyset kan så derefter reguleres på lysdæmperen.

Det kan sikkert laves smartere, hvis man har lidt mere relæ kendskab, og kender til alle de nye relæer der findes. Men det her var hvad jeg kunne komme op med.  

 Jo god idé med 2 polet afbryder. Men dæmpere er jo tit med kip, så der vil jo så ikke være spænding til ventilatorer ud over det lille ved kip for tænd.... 

Men tak for jeres forslag! Er selv ude i noget af LKs ihc wireless men synes hurtigt at det bliver dyrt....  

Illishers ide med en topolet afbryder er ok, men du kan også lave det med en afbryder til ventilatoren og lyset. afbryderen tænder så for ventilatoren og sætter samtidig spænding på en lysdæmper med skydepotentiometer. Det hele kan være i en 2 moduldåse. 


fase
steelman skrev den 12-07-2017 16:51:37

Er glad for I forstår hvad jeg mener hehe 

ev elmand skrev den 12-07-2017 15:08:43

Forstår godt hvad du mener, men har ikke umiddelbart kendskab til sådan en. Men en mulighed er jo at have en afbryder der tænder lys og ventilator. Det er så den der skal bruges "til daglig" Efter denne sættes dæmper til lyset. 


Hvordan mener du med efter denne sættes dæmper? Altså i dåsen? 

 Jo god idé med 2 polet afbryder. Men dæmpere er jo tit med kip, så der vil jo så ikke være spænding til ventilatorer ud over det lille ved kip for tænd.... 

Men tak for jeres forslag! Er selv ude i noget af LKs ihc wireless men synes hurtigt at det bliver dyrt....  

 Den 2 polede afbryder tænder for ventilatoren, og "dæmperen". Som fysisk sidder lige under den 2 polede afbryder.  Mellemledning 1 fra den 2 polede sættes ned på fase klemmen på dæmperen.  Og mellemledning 2 føres op til ventilatoren  

Dæmperen kan så altid stå på maks, så der er lys når der tændes på afbryderen. Også dæmper man bare ned for det, når den funktion ønskes. 

Du kan bruge lige den type dæmper du ønsker på denne måde  



Annonce

Det er stort set samme løsning vi har i tankerne, men det kan nemt klares med 1 pol afbryder og lysdæmper under hinanden. Fase i den 1 polede, mellemledning derfra til ventilator OG ned til dæmper. Lysets tændledning fra dæmper. Så tænder og slukker man til daglig det hele på øverste afbryder. Og kan dæmpe / ændre lyset på dæmper hvis det ønskes. 

Det skal nok være den mekaniske type som denne for at den kommer igen med samme styrke når den får spænding


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ahh ja okay nu forstår jeg hvad I mener.... Det var fordi jeg havde en dæmper til tavle eller pl dåse i  tankerne Tak ffor hjælpen - jeg tror i stedet for det bliver med kroneafbryder til hhv lysdæmper (I tavlen) og ventilator. Så kan jeg have det hele i 1modul som der er nu  

ev elmand skrev den 12-07-2017 21:18:59

Det er stort set samme løsning vi har i tankerne, men det kan nemt klares med 1 pol afbryder og lysdæmper under hinanden. Fase i den 1 polede, mellemledning derfra til ventilator OG ned til dæmper. Lysets tændledning fra dæmper. Så tænder og slukker man til daglig det hele på øverste afbryder. Og kan dæmpe / ændre lyset på dæmper hvis det ønskes. 

Det skal nok være den mekaniske type som denne for at den kommer igen med samme styrke når den får spænding

 Ja enig. Tanken bag den 2-polede kom, fordi jeg overvejede en løsning med en løs dæmper i en dåse, også lave trykket til et kiptryk, til at styre dæmperen, som ligges i en membrandåse et sted. Ventilatoren har alligevel fast fase, og skal kun bruge en impuls for at tænde.  Jeg fik bare ikke rettet teksten, da jeg skrev min ide om.   Men nu er begge muligheder præsenteret her. Så er det jo bare at vælge hvad der passer til ens projekt. Også præsentere det for sin elektriker     

Der er mange måder at gøre det på.  

Illisher skrev den 12-07-2017 21:49:57

 Ja enig. Tanken bag den 2-polede kom, fordi jeg overvejede en løsning med en løs dæmper i en dåse, også lave trykket til et kiptryk, til at styre dæmperen, som ligges i en membrandåse et sted. Ventilatoren har alligevel fast fase, og skal kun bruge en impuls for at tænde.  Jeg fik bare ikke rettet teksten, da jeg skrev min ide om.   Men nu er begge muligheder præsenteret her. Så er det jo bare at vælge hvad der passer til ens projekt. Også præsentere det for sin elektriker  
  

Der er mange måder at gøre det på.  

 Altså et lille kiprelæ til ventilatoren? 

Nej ikke noget kiprelæ.  De fleste badeværelses ventilatoren har idag hygrostat og timer.  Og er derfor forsynet med en fast fase, mellemledning null og jord.  Så den skal kun bruge en impuls for at tænde (kiptryk).  Og samme tryk kan så styre en dæmper, som kan ligges i en membrandåse et sted på loftet.  Så fylder det hele stadig kun 1M

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis