Hvilken plug til 2 lag gips

Hej folkens.


Jeg har fået til opgave at hænge et kostbart kunstværk op på en 2-lags gipsvæg. Det skal hænges op med 4 stk. 8 mm franske skruer... Ja, det skal være 4 stk. 8 mm franske skruer, idet de udgør en del af værket - noget med symbolik eller hvad ved jeg   


Jeg er ikke lige så stærk udi dyvler og plugs til 2-lags gips, så måske nogen af Jer kan anbefale noget? Billedet vejer for øvrigt ca. 20 kg.   

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

8 mm? Wow. Dem kan du skrue direkte i gipsen efter forboring, så holder de til 10 x 20 kg.


Wow - seriøst? Jeg vil nu være mest tryg med en dyvel   Så jeg kan vel bare bruge en en standard-dyvel - altså sådan een til mursten og beton?


Som sagt er den franske en del af værket, så der er ikke noget valg... kunstneren kunne såmænd finde på at anmelde mig for hærværk, hvis jeg selv tænkte lidt kreativt   


Men tak for svar   

Skal de trække ind mod væggen, og skabe friktion til hold af lasten, så vil jeg vælge fisher UX dybler, 12mm eller 14mm. De "krymper sammen" bagved gipsen, og laver en "prop" de trækker sig fast imod gipsen og hvad du har foran. U-PD er et andet alternativ, om end de er lavet med "gevind" indvendigt til spånplade skrue gevind.

Skal du have dem hængende ala en krog ud af væggen, så vi jeg sige Fisher SX. S kan også bruges, men de vil ikke give alverden til ekstra greb i gipsen, kontra at køre den franske skrue direkte i.


 

12 eller 14 mm dybler? Come on, vi taler om 20 kg, ikke en væghængt køjeseng...

Bent Andersen skrev den 11-07-2017 20:24:09

12 eller 14 mm dybler? Come on, vi taler om 20 kg, ikke en væghængt køjeseng...

 Ja, du skal have en tilpas stor margen fra gevindet til kanten af pluggen, i det her tilfælde 8mm fransk og så skal der 2-3mm plast mellem stål kant og gips kant. Derfor 12 til 14mm plugs.

Og Ja, det er overkill, men her har trådstarter bedt om redskab til 8mm franske skruer.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis