Udluftning fra lille badeværelse

Hejsa..

Jeg kunne godt bruge lidt rådgivning mht mit badeværelse.. Det er temmelig lille (1,3 * 0,9 meter) - så på et tidspunkt skal det udbygges.. Men indtil da vil jeg gerne have sat en ventilator op (der er ikke nogen vinduer i rummet da det ligger midt i lejligheden..)

Der er en udluftningsskakt oppe i loftet (ca 15*15 cm) - det er bare ikke helt nok når man har været i bad..
Hvordan kan man teste om der er aftræk nok igennem sådan en kanal til en ventilator? der ser ud til at være en del spindelvæv og støv oppe i den - så jeg er lidt bange for at jeg med en ventilator vil blæse vand-dampe op, der så kondenserer og løber tilbage i hovedet på mig sammen med alt støvet...

Eller findes der specifikke krav til rørføringen væk fra sådan en ventilator??

på forhånd tak
/Niels
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes givet vis en del om dette, men før du går igang med at finde ud af hvilken ventilator du kan anvende er det sikkert at du kender noget til længden af din ventilation, hvormange meter er den og hvor mange knæk har den og hvor skarpe ??

Naturligvis vil det optimale være at du renser røret for snavs... Man du komme ud til ventilationshætten og her sænke en snor, med en vægt ned gennem røret ?? Hvis ja så kan du trække en klud eller flaskerenser eller lignende igennem røret for at rense ud.

Kan du mærke et træk igenne udluftningen som den er nu ??

Er det en udluftning der kun kommer ned til dit badeværelse eller er i flere om den samme udluftning ??

Du kan jo få problemer hvis der er andre der anvender samme rør, du vil jo så kunne presse fugt ud i de andres lejligheder ??? Specielt hvis røret er halvstoppet ???

Hvordan ser det ud med luft indtaget til badet ?? For at du kan suge luften ud må der jo frisk luft ellers vil der opstå et undertryk og det kan en alm ventilator ikke rigtig klare... Den er levet til at flytte noget luft ikke at lave et egentligt sug, eller tryk.

Jeg går ud fra at der er tale om en ejerlejlighed, ellers skal du nok lige snakke med udlejeren inden du begynder at ændre ret meget i udluftning osv.

Jeg har selv engang skiftet blæseren på et centralt ventilationsanlæg i en ejendom med 3 ejerlejligheder med en central udsugning på emhætten.

Dengang fandt jeg en masse data på det men husker ikke lige hvem der havde en god forklaring, eller blæsere med god ydelse og lav pris. Men der er sikkert andre her på nette der kan hjælpe dig med dette..

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Hej

Har haft et lignende problem i en lejlighed jeg havde engang.
Flere lejligheder i den ejendom jeg boede i klarede problemet med at lade et spirorør gå fra badeværelset ud under køkkenloftet gennem ydermuren ud i det fri. Var eneste mulige løsning. Nogen valgte at sænke loftet i køkkenet så røret var skjult.
Måske du har lignende muligheder? De mest avancerede lavede i samme omgang udsug til en emhætte. Blot måske brugbare idéer, vend gerne tilbage med flere detaljer.

mvh Anders Kruse
Jeg har på et tidspunkt læst at en udluftnings ventilator ikke må installeres i en sådan lodret udluftnings skakt i en etageejendom. Kan sagtens forstille mig at den simpelthen ikke er stærk nok, til at løfte luften så langt - og at den isted vil fortættes (lufte) og samles i kanalen (løbe ned i blæseren).
Mvh Torben

Mvh Tor
Hej
Vi er ved at lave badeværelse 4 Kvadratmeter og ingen vinduer heller.
Jeg har allerede købt ventilatoren, fordi jeg synes den er fed.
Det er en DU KA ventilator EL 200 Med fugt og tids-styring.
Den kan indstilles til at køre 2-30 minutter efter at lyset er slukket.
dog bliver den ved indtil den har reduceret fugtighed i rummet til det indstillede. Hvis rummet ikke bliver brugt kører det automatisk 2 gange i døgnet i 15 minutter.
Og så bruger den kun 4 Watt.
Det hele kan ved et klik afmonteres, så du kan rense Luftkanalen.
Strøm bliver ikke billigere.
Og den udsuger ikke unødvendig varme fra rummet.
Kan også monteres i Loftet.
Den er godt nok ikke billig, men jeg tror den tjener sig hurtig hjem i varmebesparelse, også lidt på strømforbruget.
Hvis udluftningsrøret er godt isoleret kommer der ikke nogen kondensvand ned.
Ventilatoren suger varm luft ud og varm luft søger altid opad
Jeg håber du kan bruge den lille historie til noget.
biggrin

Med venlig hilsen

Søren
Hej

Den koster mellem 900-1100kr, alt efter hvor det er.
Jeg tog den selvfølgelig til 900,- biggrin biggrin

Med venlig hilsen

Søren
Hejsa

mange tak for svarene..

Jeg vil helt sikkert kigge lidt på muligheden for at trække et rør ud oven på køkkenskabene og ud i det fri.. Men hvis jeg kunne undgå huller i ydermuren (der også er facaden på bygningen) ville jeg nok foretrække en anden løsning..

Mht at pumpe "brugt" luft op til ovenboen er det en god pointe - men der er regler for at man ikke må have fælles udluftning med andre lejligheder.. Men om de regler er overholdt (bygningen er fra 1941 sååå...)

Jeg må hellere prøve at grave nogle tegninger frem hvis de eksisterer... Mht isolering er jeg ret overbevist om at det ikke eksisterer på de rør (det er vel nærmest en muret skakt og ikke moderne metalrør... Skakten kan max være 3-4 meter lang, da der kun er 1 sal ovenpå og fladt tag..Så må jeg vel bare holde øje med evt tilbageløb af kondens her i løbet af vinteren...

Er der nogen der kan komme med et forslag til hvem man kan spørge om det i det hele taget er lovligt at sætte en ventilator op i sådan en skakt? (Som Torben skriver) Skal jeg have fat i kommunen??

/Niels
Spørg i kommunen eller hos nogen der ved lidt mere om ventilation.. Altså en ventilator fabrikant elle rmontør.

Men du kan jo gå op på taget og kigge efter netop din skakt hvis du hænger en tændt lommelygte op i skakten. På den måde kan di se om der kun er din lejlighed tilsluttet til den skakt. Desuden kan du jo rense den for at får lidt luft gennem skakten, med eller uden ventilator.

Når du er kommet videre med ventilatoren så kig på hvor mange kubikmeter de kan flytte og se på hvor langt de kan flytte dem. Det sidste er jo et alvorligt mål for hvor meget arbejde du kan hænte fra blæseren.

Spørg hos et firma der ved noget om hvilken ventilator der bare virker...
de sidste par hundrede kroner kan meget nemt være givet godt ud... Du er på den måde langt mere sikker på at få fugten ud... Og prutterne....


Venligst Njord 8)

MVH Njord
Hvis man har et problem med fugtig luft, der skal bortventileres, så prøv som udgangspunkt at vurdere hvor erstatningsluften skal komme fra! Hvis der er ikke kommer noget andet luft ind i stedet for det der skal væk, bliver det meget svært at ventilere.... el-ventilator eller ej!
I gamle ejendomme er udluftning fra baderum udført lodret fordi man ønsker at udnytte den termiske opdrift i den varme luft, hvilket også giver et fornuftigt svar på, hvorfor problemer med skimmelsvampe osv. synes tydeligst om sommeren, hvor ude- og indetemperatur er tæt på ens.
Anyway... det er ikke særligt sandsynligt, at der er andre tilsluttet samme stamme. Men ved at sætte en ventilator på røret risikerer du, at luften i røret får samme temperatur som omgivelserne, fordi ventilatoren udgør en modstand, der bremser luftens opdrift. Det betyder, at den termiske opdrift stoppes og din ' pis-hus-mølle' skal nu kunne skubbe den stang kolde luft op inden du kan få ventileret. Og afhængigt af længden/ højden, kan det gå hen og blive et problem.
Og sidst... lad være med at tænke i varmebesparelser i dit badeværelse, det er meget vigtigere at få ventileret godt og fornuftigt her end at spare et par basører på at lukke for træktabet. Typisk kan et fornuftigt undertryk på badeværelset trække dårlig lugt ( mados, tobakslugt osv.)ud fra de andre rum og i et badeværelse uden vindue er det altså vigtigt ikke at bremse luften.
Nemlig VVS'er

Derfor få en "mølle" der kan klare opgaven... få mål længden osv inden du køber noget og tal med en seriøs ( Læs: IKKE et byggemarked ) leverandør der ved noget om sagen.
Og sørg så for at du kan få luft ind i rummet. Rist eller spalte ved gulvet i døren er fint..

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis