Panasonic varmepumpe NE9PKE modtager ikke IR-signal ret godt?

Kære alle, 

Imellem de sidste 2 gange vi har været i sommerhuset, er vores panasonic NE9PKE pludselig holdt op med at fungere med fjernbetjeningen, eller det kræver at man står et helt bestemt sted med den for at indedelen modtager signalet (ca 30-40 cm fra højre side af enheden). Der er skiftet batterier i fjernbetjeningen, men problemet er også tilstede når vi bruge vores SMS modul, som sender en IR kode til enheden Den har virket fint frem til nu på ca 50 cm afstand, og den virker heller ikke mere. Fjernbetjeningen har tidligere virket på 3-4 meter afstand, men nu kun som nævnt.

Nogen der kender til denne fejl? Er det en kendt fejl, og kan man skifte en IR-modtage enhed i indedelen, eller hvad kan der være galt?

Nogen der ved hvor IR-modtageren sidder i enheden?

Gode råde modtages med kyshånd....

mvh Lars

Ps. Efter råd fra installatør, har jeg har prøvet at koble varmepumpen fra i 1+ time for at se om det kunne "reset" enheden, men det fungerer stadig ikke.

Enheden er købt januar 2014.

Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skulle vel ikke tilfældigt være et insekt/edderkop/flue, der har forlagt noget foran IR dioden til modtageren ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Leif. Desværre ikke. Jeg har haft skilt det lidt ad. Modtageren sidder bag en lille plastik plade til højre for maskinen. Der er plastik over, og ikke noget der sidder i vejen. Desværre :-) 

Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.

Øv, det var ellers den billigste fejl og rende ind i.     

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har den samme varmepumpe i sommerhuset.
Jeg har også her i ferien haft problemer med fjernbetjeningen.
Fjernbetjeningen sidder i sin holder, med senderen opad, Der var samlet fedt, skidt og snavs på den lille klare glasdims, som sender signalet til pumpen.
Løsningen for mig, var grundig rengøring omkring og den lille glasdims, derefter virkede den igen. 

Tjek om IR senderen virker som de skal: Hertil kan du benytte mobiltelefonkamera eller anden digitalkamera. 

Tjek om IR modtageren har uforstyrret udsyn (ingen biller, pletter mv). Det er sikkert bare en eller anden IR-UART modtager, spørgsmålet er bare hvilken og hvilke UART signaler den videregiver....

og så er der de sædvanlige IR forstyrrelser som brændeovne, solindstråling, sorte solopvarmede lædersofaer....

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis