Kabelrør (hvordan sikrer man sig der ikke kommer jord ind)

Hej,

Jeg skal have gravet nogle 50mm kabelrør ned i haven til noget belysning. Når man har trukket kablet og formentligt graver kabelrøret ned så man ikke kan se det hvordan sikrer man sig at der ikke kommer jord ned i den bagefter ? Et prop med silikone eller hvad gør i ? Jeg ved der findes propper men de er lavet til når der ikke er et kabel i den.


/donnib


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ikke silicone. Hellere lidt jord i røret end silicone. Jeg ville blot skubbe lidt rockwool eller lign lidt ind ved siden af kabel. Jord kommer ikke langt ind, hvis det ligger vandret, så det betyder sjældent noget. 

Ellers må der en prop i med en membran nippel


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Super det var lige det jeg ledte efter, jeg må bare finde på en måde at ligge røret vandret da det jo vil komme lodret op så jeg håber på jeg kan bøje det og ligge det ned og lægge jord ovenpå. Hvis man har et lampe der hvor den kommer ud er det ikke noget med kablet skal komme ned og gå lodret op ? Jeg mener gør det noget kablet kommer op kører lidt vandret og så op lodret ? Jeg håber du forstår hvad jeg mener ? Måsker er det bare detaljer men jeg vil helst gøre det rigtigt.


 

En plastpose i passende størrelse, som proppes tæt om kablerne, inde i røret, har jeg brugt, det fungere fint.

På arbejde har jeg været ude for, at der var brugt byggeskum, det kan jeg på det kraftigste advare imod, det kan komme ret langt ind, og ikke nemt at fjerne.


Skulle der alligevel komme jord i røret er det nemt at spule ud.

Husk at brug rigtig kabelrør, og ikke drænrør...


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg påtænker at bruge 50mm wavin kabelrør, jeg håber da det er ok. Det eneste som jeg er lidt tvivl om er om lodret / vandret kabel op af jorden. Jeg ved ikke hvor stor betydning det har. 


 

Du skriver, at du vil grave nogle kabelrør ned. Betyder det, at du vil have et rør til hver lampe? Hvis lamperne skal stå i forlængelse af hinanden, kan du nøjes med et kabelrør og så sløjfe mellem lamperne. Du skærer så et hul, så der bliv firkantet en lap, du kan bøje ud og trække kablet ud gennem. Lad åbningen vende opad. Du kan så tætne med lidt Rockwool. Det er til at få ud igen.


fase
Annonce

Kabler kommer ofte lodret op inde i lampe røret. Der kan være et hul i siden under jorden som er beregnet til at komme ind ad. Når Fabrin skriver sløjfe imellem, så menes der kabel fra huset til 1. lampe - derfra videre til nr.2 - derfra videre til nr. 3 osv. Så kommer der 2 kabel ender op i hver lampe undtagen den sidste.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak, jeg tror jeg har fået svar nu. 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis