Garmin 128xl går ud

Hej

Jeg har en gammel Garmin 120 gps, som pludselig ikke virker mere, når jeg sejler for sejl.

Starter jeg motoren, virker den igen.

Er der nogen, der ved, om det er backupbatteriet, der skal udskiftes efter 17 års trofast tjeneste?

Jeg er meget glad for den og bruger den til information, når jeg sejler på "hjemmebanen"

I ukendt område bruger jeg kortplotteren, som normalt er gemt væk


1691
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror det skyldes den lukker ned pga. underspænding.

Det kan skyldes 2 ting..

En fejl i apparatet.

Eller at dit batteri er dårligt, har du to batterier, kan du jo evt. prøve at skifte til det andet...


Vi prøver igen, i morgen --

Mulighed: Ja, dit forbrugsbatteri er formentlig dårligt, og har for lav spænding. Når motoren går, lader den på begge batterier. Så er spændingen høj nok. Når du stopper motoren, falder spændingen på forbrugsbatteriet snart igen til det for lave niveau.

Det kan måske også være forklaringen på, hvorfor din VHF skiftede til lavt effektniveau, når du sendte.


Finnband

Hej

Tak for hurtigt svar.

 Forbrugsbatteriet er nyt, alt andet el virker, lys i lamper etc.

Målt 12,7 på batteriet


Vedr vhf, intet nyt, måler 12,3 ved sending på tilgang til vhf'en

Den virker ok på en anden båd med samme vhf. Mistænker kabel og antenne, men masten er på, så det må vente


1691

Så har du helt sikkert et problem med dit el. Når du har de problemer med vhf.........

Viser dit voltmeter korrekt ? (har selv haft et billigt voltmeter det viste forkert)

Hvis du er 100% sikker på batteriet er i orden, og helt opladet,,

Skal du nok finde fejlen i ledningsnettet, enten dårlige forbindelser eller underdimensioneret ledningsnet.

Ledningerne kan eks. være næsten iret over, da en båd jo er et hårdt miljø. 

Ellers alle samlinger, incl sikringerne.


Vi prøver igen, i morgen --

Tak,

Du har helt ret. Nu bliver det tjek på ledningsnet og stik på Garminen.

Korrosion på sikringer m.v. er jo set før. Underdimensionering er nok udelukket, da den har virket upåklageligt siden 1999 og til i går


1691
Annonce

Du måler 12,3 volt på tilgangen til VHF, men det er jo nok i standby-mode, hvor forbruget er lavt. Hvad måler du, når du trykker på sendeknappen ?


Finnband

Hej og tak

Det er når jeg sender, der vises 12,3 v


1691

Så er det ikke en for stor overgangsmodstand i ledningsnettet, der er problemet.


Finnband

Nej ikke hvis voltmetret passer..

Som nævnt har jeg været ude for, at et af de billige voltmetre viste en del forkert.

Og bruger man et instrument der er indbygget i båden, er det nok også lidt tvivlsomt.

Når der er to apparater der laver fejl  der tyder på underspænding, bør man gå grundigt til værks. Eks. prøve at trække direkte strøm fra batteriet, både + og -


Vi prøver igen, i morgen --

Det har jeg også prøvet, så antenne og kabel er under mistanke, da den virker fint på en anden båd. 

Tak for svarene


1691
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis