Ny 1. sal - Hvordan monteres indvendig reglar på hovedspær (plads til ventilationskanaler)

Hej,


Vi er ved at få en 1. sal på vores parcelhus, hvor vi har et tømrerfirma der laver den udvendige klimaskærm og jeg selv efterfølgende skal lave det indvendige. Altså han overleverer det som et loftsrum, som jeg så indretter til beboelse. Han sætter 45 grader hanebåndspær dim 45x245 mm hvor der påmonteres yderligere 45x120 mm udvendigt. Inderst afslutter han med dampspærre. Min plan har hele tiden været at jeg selv påmontere en 45x95 reglar på de 245 mm spær for at jeg så har plads til at trække Ø100 ventilationskanaler fra skunken og op af skråvæggene i rummene uden at skulle bryde dampspærren. Det vil også give mig plads til at trække alle el-kabler uden at bryde dampspærren. Jeg er dog kommet i tvivl om jeg kan montere reglar på den måde jeg havde tænkt. Der er værelser i begge ender af huset med fladt loft, men midterst i huset er et stort multirum med loft til kip. Der skal monteres forskalling og 2 lag gips på de 95 mm reglar jeg selv sætter op. Jeg har vedhæftet en skitse som viser 2 forslag jeg har til hvordan det kan gøres.

(Bemærk at alt på tegningen har en lidt forkert hældning, men det gik først op for mig da jeg var langt i tegnearbejdet, og jeg er ikke ret god til at tegne 3D i hånden.

Jeg kan ikke bare montere med et sømbeslag på siden da jeg så vil ødelægge dampspærren hele vejen.


Tegningen til højre er tømmerens arbejde. De 2 tegninger til venstre er mit spørgsmål


1: Jeg havde tænkt at bore et hul igennem reglar'en, og der efter en fordybning. Så montere en lang skrue med en skive på så den bliver stoppet nede i fordybningen. Denne metode brugte jeg da jeg byggede mit kolonihavehus men mindes at den ikke blev særlig godt fastgjort. Har jeg bare haft for små skruer den gang, eller ikke skruet med en stærk nok boremaskine. Vil den løsning kunne lade sig gøre, eller er det no go?.


2: Alternativet er at montere de 95 mm reglar på tværs af spærene med vinkelbeslag både for oven og for neden. Dette vil også mindske kuldebro. Men så kommer forskallingen til at side på den forkerte led, så jeg vil skulle have forskalling på forskalling :/ Er det en dårlig løsning. Ulempen ved denne metode er at idéen med at have ventilationskanalerne i mellem reglar lodret (skråt) op af væggene går tabt. Jeg har endnu ikke fået detajlekigget på føringsvejene for ventilationskanalerne om det overhovedet kan lade sig gøre. 


Jeg håber at der er nogle der har gode råd til fastgørelse af disse reglar uden at bryde dampspærren. Og helst så jeg kan trække ventilationskanalerne op langs skråvæggene. (Jeg kan ikke trække ventilationskanalerne oppe på loftet da det store midterste rum bliver loft til kip).



På forhånd tak.


Mvh

Emil Tønder Andersen

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det bliver da nogle seriøse spær. 

Har arbejdet på elementfabrik og når vi skruede spærtræ sammen, hvilket tit skete da der kunne være op til 65cm til isolering foregik det næsten altid med lange skrue direkte igennem med passende lange skruer. Vel at mærke uden forboring. I dette tilfælde ville jeg vælge enten 6x145mm og så "undersænke" dem, eller 6x195mm. Du skal selvfølgelig have en ordentlig skruemaskine, men så kan det også sagtens lade sig gøre. Man kan få bits der er op til 200mm lange så det er ikke et problem at skrue skruerne godt ind i træet.


mvh

BS


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej BS,

Tak for hurtigt svar. Ja det bliver nogle ordentlige spær med plads til knap 400 mm isolering. Jeg tror det jeg arbejdede med i kolonihaven var 4,5 x 140 mm skruer. Og en ikke for kraftig boremaskine.
Jeg vil tage dit råd til mig og forsøge med 6 x 200 mm skruer (evt. 180 mm) og så nogle lange bits. Det var vidst også her det gik galt sidst at hovedet på bitsholderen gik på træet

Ved du hvor lang afstand jeg skal have mellem skruerne? Er en meter for meget og er en halv meter for tæt (unødvendigt)?

På forhånd tak!

Mvh Emil

Jeg ville bruge dit forslag 1, da det giver mest plads til rørene. Det kommer da til at se fint ud med lange lige skruer, men mindre kan også gøre det. I gamle dage brugte man stiksøm. Det er søm der bankes skrå ind fra siden og ned i underlaget. Det samme kan man sagtens gøre med skruer, skiftevis fra hver sin side. . 

Det du skruer fast skal jo "kun" bære gipsloftet,så 0,5 m imellem skruer er nok lidt for tæt. Et gammel ordsprog siger: man skal ikke spare på ørerne for senere at lade kronerne rulle


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej elmand,

Tak for at bekræfte 1. forslag! Du har helt ret i at det ikke skal bære andet end gipspladerne. Jeg tror træet kommer galt afsted hvis jeg forsøger at skrue dem skråt ind, men tak for at videregive muligheden. 

Jeg vil forsøge mig frem med afstanden mellem skruerne, men det bliver nok omkring 0,75 meter. Så kan jeg altid justere op eller ned alt efter hvor stabilt den sidder fast.


Tak for hjælpen

Mvh

Emil

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis