Korrespondance afbrydere

Hej.

I en lang gang har jeg 2 mini tangent afbrydere som jeg ønsker at skifte til fuga afbrydere.

Ledningernes farve og placering kan ses på nedenstående billede:

Jeg ved ikke præcist hvor de forskellige ledninger kommer fra.

Ud fra opbygninger gætter jeg på at der er tale om 2 afbrydere i korrespondance.

Så er spørgsmålet jo bare hvad der gør hvad :-)

Så vidt jeg kan se er det ikke korrespondance A da fasen går ind i begge.

Korrespondance B kan jeg godt få til at passe på følgende måde

Kan det passe? Umiddelbart kan jeg ikke se at fasen bliver ført videre, men måske det sker før afbryderen??

Hvis det er korrespondance B, hvordan tilslutter jeg den så i en moderne FUGA korrespondance afbryder?

Jeg tænker noget lignende:
Men jeg ville lige rådføre mig her først :-). Hvordan kan jeg eventuelt afgøre hvad der gør hvad og hvordan jeg tilslutter det rigtigt?

Dbh.
Morten

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det du har vist som en grøn ledning på dit billede af fuga afbryderne, skal du flytte op i klemmerne, hvor de røde sidder, og de røde skal så ned, hvor de grønne har været. Det der er mærket med en pil ind i afbryderen svarer til P på de gamle afbrydere.


fase

Hej Fabrin

Mange tak for svar.

Jeg er dog ikke sikker på at jeg kan følge dig. Du skriver at "Det der er mærket med en pil ind i afbryderen svarer til P på de gamle afbrydere". Så vidt jeg kan se går pilen ind den øverste midderste række på FUGA korr. afbryderen. På de gamle mini tangent afbrydere er det netop den røde ledning der går ind i P. Skal den røde ledning så ikke ind i den øverste række eller misforstår jeg noget?

Jeg har vedhæftet billeder af de gamle mini tangent afbrydere for god ordens skyld.


Du skal ikke tænke så meget over hvilken type korrespondance det er, eller hvad der er fase o.s.v.. Det eneste der gælder er at ledningen i P klemmen igen kommer i P klemmen. De andre 2`s placering  er uden betydning. Og P klemmen i de nye er med pil ind. 

Det der forvirrer er at i minitangent har du rød i P i stregskemaet også  rød i P og i billedet af Fuga grøn i P.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar.

"Det der er mærket med en pil ind i afbryderen svarer til P på de gamle afbrydere"

Jeg tror ikke helt jeg er med. Nok også derfor jeg ikke forstår Fabrins forklaring.

Jeg viser lige på et billede hvordan jeg forstår det

Er dette forkert forstået?

For hvis ikke så har jeg P (rød) ind samme sted.


Prøv at lade være med at skrive fase sammen med rød, for det ved du ingen ting om. Rød sidder i de gamle i P og skal igen i P klemme ( pil ind) 

Fasen er i dit tilfælde hvid og skal i en anden klemme.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ok, god pointe :-).

Men er det korrekt at rød skal ind i midderste øverste række så? Der hvor jeg har skrevet = rød? Netop fordi rød sad i P i den gamle afbryder

Ja


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så prøver jeg lige igen med et forslag :-)

Ser det nedenstående korrekt ud?

Rød er i P begge steder og tilsluttet der hvor FUGA kontakten forventer P
Grøn går ind samme sted (ligesom i de gamle afbrydere)
Hvid går også ind samme sted (og er så samlet i FUGA afbryder 2 fordi den også er samlet i den gamle afbryder)

Det ser rigtig ud. Hvis du kigger oppe i lampestedet ser du den grønne som tændledning til lampen/lamperne


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

OK, mange tak for hjælpen. Jeg prøver i morgen og ser om sikringerne holder og lyset virker :-).

...og så prøver jeg også lige at forstå præcis hvorfor det virker.


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis