Korrekt udført vådrumsmembran?

Hej. 

Vi har haft en murer til at udfører noget flisearbejde og man kan roligt sige at det ikke er gået som forventet, men det skal jeg nok skåne jer for. ☹️

Badeværelset består af betongulv og væggene er teglsten. I forbindelse med man har revet gulvet op, er det her stykke papir/tape der sættes i samlinger mellem gulv og væg gået i stykker og Ikke blevet genetableret. Mureren har smurt vådrumsmembran på gulvet, men ved overgangen til væg i brusenichen, er der flere steder hvor der er et stykke på 1 cm., hvor der ikke er smurt noget på. Mit spørgsmål er først og fremmest om det er udført korrekt, dernæst er der noget at være bekymret for? Jeg har vedhæftet 2 billeder, hvor man kan se gummimembranen, et stykke med puds og flisen, som er det hvide. Kan ikke lige få vendt billederne, I må bære over med mig. 😉


Mvh
Thomas
55 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I samme ombæring har man heller ikke fået etableret korrekt vådrumsikring omkring indbygningsboksen/skæv skæring til slangeudtaget, så man har fjernet flisen og gipsen går i stykker.

Genopbygningen var med en fast plade, som man har sat et nyt stykke gips på, som jeg vil gå ud fra man har vådrumssikret. 

Mit spørgsmål er egentlig om man kan "forbinde" den nye og den gamle membran, så det er korrekt udført eller det vil være "svagt" langs flisefugen? Det evt vådrumstape der var i hjørnet mod venstre er ikke blevet genetableret. Er det noget man skal være bekymret for?


Mvh
Thomas

De to første billeder har jeg ingen holdning til da jeg ikke kan se hvad det går ud på. 


 Det tredje.  Man siger det er godkendt hvis der 10 cm overlap på reparation af membranen. 5 cm er i praksis også godt nok.  Man burde have bedt mureren pille flisen af så forsigtigt som muligt specielt ved armeringen i hjørnet. Slibe limen så forsigtigt ned at man ikke går i membranen. Tømreren kunne så skære et stykke plade ud hvor der var efterladt 5—10 cm hele vejen rundt så membranen kunne reetableres med overlap. Jeg ville nok være lidt nervøs ved den der løsning. Det er muligt at mureren ladet membranen gå lidt ud på flisekanten og det er ikke sikkert der sker noget, men det kan ud fra billedet alene ikke laves med korrekt overlap. 

PS nu skriver du papir i samlingerne..... det lyder absolut ikke rigtigt. Man bruger armerings væv eller armering med gummibånd. 


km

Hej KM.

Mange tak for dit svar, det er til stor hjælp! 

De har brugt armeringsvæv, havde bare ikke lige ordet. Men til venstre for hullet er der en murstensvæg, men hvor de 2 vægge mødes er der i hvert fald ikke noget armeringvæv, der kan laves overlap fra murstensvæggen, det er fjernet.

I forhold til det første billed vender det nu rigtigt. Det er taget på gulvet, kamera vendt imod vægflisen, dvs hvis man starter nedefra er den første blå streg, der hvor vådrumsmembranen slutter, mellem de 2 blå streger er starten af væggen. Der er udsyn direkte til puds/mursten og tilsyneladende ingen vådrumsmembran. Ved den øverste blå streg starter den hvide vægflise, hvor der bagved er vådrumsmembran. Så det jeg mener er at der mellem de 2 blå streger faktisk ikke er vådrumsmembran. Er det en lovlig løsning eller burde vådrumsmembranen ikke være intakt fra gulvet og op til væggen.


Mvh
Thomas

Vådrumsmembranen skal være ført ubrudt 10 cm op ad vægen med armeringsbånd i. Men som jeg læser dit beskrivelse, så er det kun gulvet, som mureren har lavet. Og så er det jo svært at lave membranen rigtigt, da det ellers ville være nødvendigt at pille vægfliserne af. Hvor vigtigt det er? Tjaa, hvis det er i brusezonen, ville jeg ikke acceptere det. Er det i modsatte end af rummet, hvor der ikke er nogen vandpåvirkning, ville jeg ikke være nervøs.

Du skal også lige have fat i din elektriker, for kablerne i forfradåserne ser ikke ud til at være ført rigtigt ind dåsen og fastgjort, som de skal være.

Hej Jenshøj og Km

Mange tak for jeres svar/spørgsmål det bekræfter min mistænksomhed.  

Som jeg skrev var det en lang historie. Det er den samme murer der har sat vægfliserne op, men omstændigheder omkring manglende grundighed i lægning af gulvet, gjorde at det blev revet op!

Det er i brusezonen og jeg spurgte mureren på mail om de ikke skulle have den nederste række vægfliser af, netop for at der var armeringsbånd der gik op under og at vådrumssikringen fra gulvet blev forbundet med det eksisterende. Det blev affejet, at det ikke var nødvendigt, han kunne sagtens klare det uden at tage fliserne ned.

Strømmen er der en elektriker som har lavet, det må jeg lige gøre opmærksom på.


Mvh
Thomas

Der er åbenbart ikke lavet kvalitet sikring på vådrum. Jeg smider lige et par billeder op af hvad der burde følge med af dokumentation for hvad der er lavet.  Så alle kan se hvad og hvordan det er lavet.


km

Nå min tlf er ikke gode venner med billeder i aften. Men der vises selvfølgelig et afsluttende billede hvor hele rummet har fået. Man dokumenterer undervejs med tommestok og laser  at gulvafløb højde på minus 30 mm er overholdt. 10 cm membran højde.  Manchetter og bånd. Primer osv. Alt hvad der er relevant som man Ikke kan checke senere uden at brække noget ned.


km
Der er yderligere 45 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis