Indregulering af Nilan comfort 300 EC

Hej


Jeg er ved at indregulere mit ventilationsanlæg.

Værktøj:   Anemometer (lille fan der fortæller lufthastighed i m/s) ved ventiler i loft

Værktøj:   Kane may - Probe til at måle lufthastighed i kanal


Hus: 180m2

m3luft = 450m3

Luftskifte 0,3 * 450m3 = 135m3

Anlæg Nilan 300 optil 325m3 luft - anlægget er sat på 60% for at opnå det korrekte luftskifte

Hovedrør Ø160

Ventiler Lindap KSU125 og KIR100

Lyddæmper på alle til og fra luft samt ved aggregat


Tilluft-Ø100-værelse 1               10l/s = 2,2m/s

Tilluft-Ø100-værelse 2               10l/s = 2,2ms

Tilluft-Ø100--værelse 3              10l/s = 2,2ms

Tilluft-Ø100-stue 4                     10l/s = 2,2ms

Tilluft-Ø100-træningsrum           10l/s = 2,0ms

Tilluft-Ø100-garage                      5l/s ca 1,2m/s

Fraluft-Ø125-garage                    5 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125køkken                    20 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125bad                         15 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125bryggers                 10 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)


Det var lidt om anlæg og hus her er problemet.


Jeg har lavet en tragt ala den fra kimo villa kit og har udmålt alle tilluft ventilerne så de står rigtigt, men hvordan udmåler jeg fraluftventilerne. Kan jeg godt bruge mit anamometer her. i såfald hvad skal de stilles på så jeg kan aflæse det rigtige m/s i forhold til de angivet l/s nedenunder?

Fraluft-Ø125-garage                    5 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125køkken                    20 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125bad                         15 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

Fraluft-Ø125bryggers                 10 l/s (hvordan måler jeg på dem her så de står rigtig)

 

Håber i kan hjælpe 


Mvh Jon

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Både på tryk og suge siden, skal du måle og regulere de enheder der er aller længst væk fra ventilations enheden først, og indregulere dem til -0/+5% volumen.

Tag en streng ad gangen, og gå "baglens" fra fjerneste punkt og hen til anlægget.

Anemometeret kan du bruge til at måle hastigheden igennem et kendt gennemstrømnings areal, men du skal sørge for du ikke sætter en begrænsning på ifht. dine ventiler. så en 25mm studs f.eks. er for lille, mens du nok rammer OK med ø80-125mm måle studs.

Husk at tænke på at din ind og udblæsning i hvert enkelte rum skal være nogenlunde lige stor, så du ikke skaber over-/undertryk.

Husk at bruge ventilations vejledningerne om hvor mange gange du skal skifte luft i hvert enkelte rum. Bad og køkken skal f.eks. skiftes mange flere gang i timen, end i stuen, afhængigt af om der ryges eller ej i stuen.


 

Min fremgangsmåde er som du har beskrevet så det er jo meget godt.

Jeg har kun tryk i værelserne og sug i de våde rum.

Ifht luftskiftet så er det jo allerede beskrevet i br 15 uforhold til sug.

Bryggers 10l/S

Bad 15 l/S

Køk 20 l/S

Men mit problem er at jeg ikke ved hvor stor hastigheden skal være over ventilen hvis jeg f.eks skal sikre mig at jeg suger 20l/s på en ø125 ventil?

Ved du hvordan jeg finder frem til det?


jeg har ikke noget problem med at finde lufthastigheden over tilluftventilen da den kan slåes op på lindqst.com hvis man finder den rigtige ventil. 

Men når jeg sætter ventilen til fraluft får jeg ikke opgivet hvor mange m/S den skal stå på - kun et tryk pa bliver opgivet. 


Jeg har fundet et datablad for selve ventilen og her står hvor mange gange den skal drejes ud for at opnå det ønskede L/S men kan jeg ikke efterkontrollere dette ved at teste lufthastigheden 

Du tager et et ventilationsrør på ca. 0,5 m længde i en dimension der kan gå ud over din ventil. Find en passende beskyttelse til rørenden. Ved at sætte røret omkring din ventil kan du nu måle lufthastigheden i røret, og dermed omregne til luftmængde.


Søren O

Hvis nu jeg f.eks måler 2,5 m/s i køkkenet over fraluftventilen. Hvordan bruger jeg det tal til at finde ud af hvor meget luft jeg rent faktisk suger ud? Når det er et ø125rør

Anbefalet 20liter/s

Super med tragten, den havde jeg ikke lige fanget, og den mindre rørdiameter giver også mere nøjagtig måling (ved de små lufthastigheder).

Arealet af et ø 125 tværsnit beregnes som r x Pi.

Vi skal passe på med enheder, så jeg vil vælge decimeter for at kunne omregne direkte til liter. Ø 125 mm svarer til radius = 0,625 dm. Så bliver arealet 0,6252 x 3,14 = 1,227 dm2. Hvis du så skal have en luftstrøm på 10 l/s laver vi lige en lille beregning: 10,0 / 1,227 = en lufthastighed på 8,15 dm/s. Hvis vi vil ændre det til m/s skal vi dele med 10, så vi får en lufthastighed på 0,81 m/s.

En færdig formel kunne være:    x / 1,227 / 10 = v       Hvor x = liter/s og v = lufthastighed i m/s

Håber at det giver mening.



Søren O

Hej Søren tak for svar.

Jeg sidder og prøver at gennemskue det du har skrevet. Der sidder jo en ventil i loftet på selve røret. Den beregning du har lavet er det ikke hvad der kan slippe igennem et hul på ø125. Altså uden ventilen? Der er jo måske kun en sprække på 1 - 1,5 cm hele vejen rundt når ventilen sidder på.

Eller er jeg gal på den. 



Det har intet med din ventil at gøre. Du måler jo i dit ø 125 rør med din tragt, som du holder (lufttæt) op omkring din ventil. Du måler altså den luftmængde som kommer ind- eller ud af dit lokale.


Søren O

Ok 

Jeg har nogle tal fra lindab 

Det er så på tilluftsiden. Men hvis jeg efterprøver dine tal så bliver det ikke det samme som lindab

Lindab ø100 tilluft 10l/s = 2,2 m/s

Regnestykke

0,500^2x 3,14 = 0,785dm2

10/0,785/10= 1,27m/s


Der er lidt langt fra 2,2 ??


Jeg får snart lange løg af det her


Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis