Mere varm i kælderen

Jeg søger godt råd ifm opvarming af vores kælder. Vi har et fuldmuret bungalow mef fuld kælder på 80m2. Vi har fået gravet rundt om huset, isoleret og omfangsdræn. Problemet er her i tidlig sommer når vi har kolde aftener så er det koldt i kælderen og vi har et par teenager der klager. Vores gasfyr er 5 år gammel og er klimastyret ( ingen varme når det er 17grader udenfor mener jeg). Resten af huset er fin varm men kælderen er ikke. Der er 300mm isolering omkring alle ydervægge. Der er radiator i alle rum men de tændes selvfølgelig ikke grundet styring af gasfyret. Hvad er der er alternativer så jeg kan have noget varme i kælderen når det er køligt men ikke i resten af huset???  

Håber i kan hjælpe mig og et par frysende teenager 😳👍🏼😀

Paul 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis dit varmeanlæg er lavet smart, så sidder der en ventil der kan lukke for alle radiatorerne i overetagen, men det gør der næppe. Dine termostatventiler burde også automatisk være lukkede, når temperaturen er høj nok.

For at få varme i kælderen skal styringen til gæsfyret justeres således at fyret først frakobles ved udetemperatur på f.eks. 24 grader.


Søren O

få lavet en sektionering i dit centralvarme anlæg, så du kan lukke af for de forskellige etager separat, så du kan have fyret kørende "kun" på hhv. VVB, kælder, stue, første, evt. få gulvvarmen i badeværelserne separat afspæret også, så du kan "luksus regulerer".


 

De der teenager skal bare tænde for deres spille-PC  og monsterskærme... eller røre sig. En kælder er en kælder er en kælder....der mangler solenergi.

Dit gasfyr burde snildt kunne klare det.

Hvis radiatortermostaterne i hele huset står på 3, som svarer til ca. 20 grader, så vil termostaterne i stueetagen og evt. første sal lukke før temostater i kælderen pga. gratisvarme fra lysindfald mv.

Termostaterne i kælderen vil måske stadig "kalde på varme", selvom termostater i stueetagen ikke "kalder på varme".

En frakobling ved 17 grader er måske lidt lav, så som tidligere forslået kan denne sættes op.

Det kan også være, at varmekurven er indstillet forkert. Varmekurven er den, som bestemmer hvad fremløbstemperaturen i anlægget skal være ved en given udetemperatur.

Udover det, er det selvfølgelig væsentligt, at pakdåserne i radiatorerne ikke sidder fast, og det er derfor, at der ikke er varme på radiatorerne



http://www.vvsviden.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis