FF kompressor defekt?

Har en ældre 1 cylinderet kompressor af mærket FF. Den har desværre været tilsluttet forkert så den har kørt den forkerte vej i et godt stykke tid, og nu vil den ikke rigtig lave tryk, den kommer kun op på ca 1 bar, og står her efter i stampe og cylinderen bliver meget varm. Jeg har haft toppen afmonteret og kunne ikke umilbart finde nogen fejl. Nogen der har et bud på hvad der kan være galt og om det kan gå at lave den. Evt ved hvor man kan få dele.

Mvh Steffen

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der olie nok på den?

Jeg mener ikke omløbsretningen betyder noget, medmindre der er indbygget kølevinge i remskiven. (og så er skaden alligevel ikke så stor så suger den bare i stedet for at blæse.

Det er nok bladventilerne i topstykket der er galt med...


Vi prøver igen, i morgen --

Ja der olie nok på og den ser pæn ren ud, der godt nok køle vinger på remskiven. Men godt at høre at skaden ikke burde være så stor. Når jeg tager topstykket af er der to stykker tynd metal en på hver side af en kraftigere  metal plade, den som sidder på tryk siden mangler et lille stykke, kan det være årsagen? 

Den har været så varm at cylinder har skiftet farve pga af temperaturen, den har også taget olie med over til tryk afbryder og sprøjtede det ud af et lille hul i siden og når kompressoren køre nu kommer der konstant luft ud af det lille hul det skal der vel heller ik?

Det kunne jo godt tyde på cylinder/stempel-stempelringe ikke har det så godt, hvis den trækker meget olie med op.

Hvis der kommer luft ud af udligningsventilen i presostaten, virker kontraventilen ikke.



Vi prøver igen, i morgen --

Det er ikke meget olie der kommer, det var kun da den kørte varme, før jeg opdagede at Den kørte den forkerte vej den gav olie, så må jeg nok heller se om jeg kan få stemplet ud og se på de ringe, og kontraventil kan jeg vel bare starte med at rense. Ved du måske om men kan få dele til den evt hvor?

Det er ikke i 1. omgang kontraventilen, den skal først træde i funktion når trykket er opnået, og pressostat slår fra. Så skal trykket blive i tanken. Men de 2 stykker tynde metal i topstykket er de bladventiler der bliver omtalt længere oppe. De skal være hele og gode. FF kom fra Bjerrringbro men firmaet ligger nu i Egå ved Århus. Det hedder Reno-FF og har tlf n. 70102210. Med prøv at google reno-ff så får du mange muligheder. Kompressorens korrekte omløbsretning er i øvrigt sådan at kølevinger blæser ind på cylinder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

jeg ved jo med sikkerhed at den ene af de to bladventiler er defekt så vil prøve at give dem et ring, og høre efter reservedele til kompressoren

Ja og de skal begge være i orden, og vende rigtig den ene lukker for luft tilbageslag ud i det fri når stempel er på vej opad. Den anden lukker for luft fra tanken når stempel er på vej nedad. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis