Indgravning af præisoleret rør

Hej,

Jeg står og skal have nyt fyr, men det nye fyr skal ikke stå hvor det gamle står men skal istedet flyttes i lade ved siden af huset. 

I den forbindelse skal der jo ligges noget præisoleret rør i jorden. 

Men dette skal jo graves ind under huset - men er der nogle der har prøvet dette før ? 

For er lidt i tvivl om hvordan jeg skal bære mig ad, om jeg bare skal grave et hul inde i huset lang vægges på omkring 1x1m også ned i samme dybde som rør skal ligge.? så røret kan komme ind i huset. 


Eller er der noget jeg skal passe på med ? 


På forhånd tak. 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fjernvarmeselskaberne bruget et "indføringsrør" som yderrør til det præisolerede rør. Det sikrer korrekt bukkeradius og at rørenderne kommer lodret op. Indføringsrøret kan også indbygges først, og det præisolerede rør kan så indsættes senere.


Søren O

Er tiden ikke ovre hvor man bruger jernrør til "små" dimentioner. Jeg mener at der nu næsten udelukkende bruges PEXrør i de præisolerede rør. De er meget nemmrer at have med at gøre. De fåes også med kurrogeret yderkappe, hvilket gør den mere smidige.


Søren O

Tiden, hvor man bruger jernrør i små dimensioner er ikke ovre, det kommer helt an på, hvilket tryktrin rørene skal bruges i. Du nævner fjernvarmeselskaber, der bruger indføringsrør. Det medfører, at der skal bruges kobberrør af den simple grund, at man ikke kan hårdlodde PEX rør. Til det brug, som der bliver spurgt om, ville jeg bruge enten kobberrør eller evt. PEX rør. Jeg ville foretrække kobberrør, fordi de kan tåle en høj temperatur, hvis den ved et uheld skulle forekomme. Det er jo før forekommet, at fyr med fast brændsel har nået en temperatur nær 100 °C


fase

Fjernvarmeselskaberne bruger PEXrør, og ja - de kan ikke hårdloddes, men de kan tåle konstant temperatur på 90-95 grader. 

Hvor stor er risikoen for at dit fyr koger? Hvis det er en munuelt fyret kedel, så har de fleste efterhånden akkumuleringstank, og så er chancen for kogning normalt meget lille. Et stokerfyr må køre med trykekspansion, fordi fyret stopper før det kan koge.


Søren O

Du graver et hul der hvor de skal ind så du lige kan komme til. Pas på hvis det er ved et hjørne ellers er det bare komme i gang. 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis