Sikker lukning af garageporten

Jeg mangler en eller anden form for indikation(lys) der fortæller mig, at jeg er fri med bilens bagende fra garageporten, når jeg parkerer i min nye garage. Måske en form for fotocelle som kan tænde en lampe, når bilen er forbi lukkeområdet. Lidt ligesom som når man går ind i en butik og det siger ding dong, bare med lys. Evt. rødt lys når man bryder strålen og grønt når der er fri passage. 

Der findes sensorer som kan sige mig, hvor tæt jeg er på med forenden, men det er ikke det jeg søger. Jeg har ikke kunne finde en færdiglavet løsning som passer til mig, måske fordi jeg ikke ved hvor jeg skal søge.

Det behøver/skal ikke være sindssygt avanceret og dyrt. -  Jeg håber der er en der har en god ide' 

På forhånd tak

Flemming


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.
Skal det være meget avanceret ? For det gamle trik med at hænge en tennisboldt ned fra loftet i en snor,så den nøjagtigt rammer forruden når du er på plads, er totalt low-teck... men det virker hver gang   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ja det er jo en af de gode gamle tricks, som også hænger hos min søn og svigerdatter. Jeg kører i carport så det er ikke så aktuel.Hos de andre børn, har de enten for stor bil eller for lille garage.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der må da stadigvæk findes fotoceller som ved "pisserender". Hvad bruges der i en vaskehal?


Søren O

I en vaskehal bruges at bryde en infrarød stråle, som sender et signal, så signalet STOP bliver tændt. systemet kan også bruges tit at fortælle, bilen er langt nok inde til, at porten kan lukkes uden at skade bilen.


fase

På industri porte der lukker automatisk efter tid skal der være monteret fotoceller. De ingår i portens stop system på linje med luft bælg i undetkant af port.  Det er nogle der har en god spredning så sender og modtager ikke nødvendigvis behøver at sidde i præcisvinkel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hej 

Tak for de gode input.

Jeg havde også selv forestillet mig noget a'la vaskehalsystemet, men hvor får jeg fat i sådan en fotocelle?

Når den evt. er købt, så kommer der derudover nok nogle tillæg spørgsmål, såsom: er den lige til at sætte til strøm, tilslutning til stoplampe, montering i kredsløbet, osv.  

Med venlig hilsen 

Flemming

Skal det være en færdig løsning eller er du klar til at lave lidt/noget elektronik selv?

Hvis du selv vil lave noget så er det nok nemmest at købe et sender og modtager sæt til en garage port (prøv at google efter 'garage door safety sensors'), så skal du 'bare' lave driver og et modtager kredsløb...

Jeg har ikke kendskab til en færdig løsning!


 

Hej

Jeg monterer Taxa udstyr i biler og til at lave "besat sædekontrol" bruger vi Infra røde fotocelle sæt som består af en modtager og en sender som har en rækkevidde på ca. 5 meter. Det er nogle små ting som måler ca. 30 mm. i længden og ca. 10 mm. i diameter og hvis du anbringer dem over for hinanden så "strålen" bliver brudt når bilen kører ind og Ikke er brudt når bilen er langt nok fremme har du den funktion du efterspørger !

dette tilsluttes til en elektronik boks som forsynes med 12 Volt jævnspænding og denne boks afgiver så et signal som kan bruges til at styre et relæ eller tænde en lampe/lysdiode.

Dette bruges til dit projekt blot du har mulighed for tilslutning til 12 volt DC (lille strømforsyning)

hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"

Hej 

Så har jeg fået løst mit problem.

 Jeg har fået hjælp fra en flink læser, som har skaffet mig en fotocelle som lige nøjagtig løser problemet, nu kan jeg med næsten millimeter præcision parkere, så porten ikke kommer i karambolage med bilen. 

Tak for de gode ideer og især tak til dig der løste opgaven.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis